گیمبال چیست؟ بررسی دستگاه ضد لرزش دوربین هلی شات

یکی از مشکلات رایج عکاسان لرزش دوربین هنگام فشار دادن دکمه شاتر است. در حقیقت از همان زمان اختراع دوربین بسیاری از عکاسان و فیلم‌برداران با این چالش مواجه بودند و کنترل این مسئله یکی از فاکتورهای برتری در عکاسی بود. کنترل این لرزش برای دارندگان هلی شات‌ها بسیار سخت‌تر است. خوشبختانه در سال‌های اخیر استفاده از لرزش گیرها اپتیکال در تلفن‌های همراه و گیمبال در هلی شات‌ها این مشکل را حل کرده است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به گیمبال داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات زیادی درباره این وسیله ندارید در ادامه با پریماتوی همراه ما باشید.

گیمبال چیست و چگونه کار می‌کند؟

گیمبال تکنولوژی است که کارکرد اساسی آن ثابت نگه‌داشتن دوربین در حالت‌های مختلف است. درواقع به دلیل پرواز در شرایط مختلف اگر از گیمبال استفاده نکنیم امکان ضبط تصاویر لرزشی بسیار بالاست. گیمبال ها که به استابلایزر هم شناخته می‌شوند ساختار مکانیکی بسیار ساده‌ای دارند. گیمبال از تعدادی حلقه تشکیل‌شده با اتصال به یکدیگر یک محور قائم حول دوربین را شکل می‌دهد و همین زاویه قائم باعث ثابت نگه‌داشتن دوربین می‌شود.

گیمبال چیست

به هنگام خرید کوادکوپتر از برخی کمپانی‌ها این ابزار جزئی از هلی شات میباشد.

چرا استفاده از گیمبال ها فراگیر شده است؟

یکی از مهم‌ترین دلیل استفاده از گیمبال ها همانطور که گفته شد جلوگیری از لرزش دوربین است اما این تنها مزیت استابلایزر نیست. در ادامه چند دلیل فراگیری و محبوبیت گیمبال ها را مرور می‌کنیم.

۱- گیمبال همیشه در دسترس است

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یک عکاس حرفه‌ای سرعت است. در واقع سوژه آن ‌قدر منتظر نمی‌ماند که شما بتوانید همه ‌چیز را آماده کنید. گیمبال های دستی مثل اوزمو موبایل به ‌صورت یکپارچه طراحی می‌شوند و نیازی به سرهم کردن ندارند و راه اندازی آنها حتی ساده‌تر از اتصال دوربین به کوادکوپتر صورت می‌گیرد. به همین دلیل می‌توان از این وسیله در هر شرایطی استفاده کرد.

گیمبال چیست

۱- کار با گیمبال بسیار راحت است

می‌توانیم بگوییم گیمبال ها آن‌قدر ساده و کاربرپسند هستند که نکات خاصی برای کار با آن‌ها وجود ندارند. اتصال درست دوربین به گیمبال باعث می‌شود خود گیمبال در هر شرایطی دوربین را ثابت نگه دارد و مانع لرزش تصویر شود. همین ویژگی یکی از دلایل اصلی محبوبیت گیمبال است.

۲- گیمبال ها ارزان و سبک هستند

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از استابلایزرها سبکی و ارزانی آن‌هاست. معمولاً تجهیزات جانبی فیلم‌برداری و هلی شات‌ها گران هستند و برخی از آن‌ها به لحاظ وزنی سنگین می‌باشند. اما گیمبال های دستی وزن کمی دارند و به سهولت می‌توان آن را جابه‌جا کرد. خصوصاً گیمبال های دستی مانند اوزمو موبایل بسیار کوچک هستند و عملاً وزنی ندارند.

چه گیمبال هایی در بازار وجود دارند؟

گیمبال ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را بر اساس تعداد محور به دو نوع دومحوره و سه محوره تقسیم کرد. در ادامه هرکدام از این گیمبال ها را بررسی می‌کنیم.

گیمبال های دومحوره در کوادکوپترها چگونه عمل می‌کنند؟

همان‌طور که بر اساس نام این گیمبال ها می‌توان حدس زد این استابلایزرها از دو محور برای ثابت نگه‌داشتن دوربین استفاده می‌کنند. در حقیقت این دو محور می‌توانند لرزش‌های Tilt (افقی) و Roll ((چرخشی) را از بین ببرند.گیمبال چیست

به دلیل وزن بسیار سبک گیمبال های دو محوره از آن‌ها در کواد کوپتر دوربین دار حرفه ای مانند کوادکوپتر SjRC استفاده می‌شود. وزن سبک باعث می‌شود که کوادکوپتر چندان به ‌زحمت نیفتد و فشار زیادی بر روی موتور آن وارد نشود که همین عامل مدت ‌زمان پرواز را افزایش  می‌دهد.

گیمبال های سه محوره تصویر را همه‌جوره بیمه می‌کنند

این گیمبال ها بهترین نوع تصویر را به شما ارائه می‌دهند و با کمک سه محور تمامی حرکت محور Yaw، Roll و Pitch را در سه جهت خنثی می‌کنند. گیمبال سه محور باعث میشود دوربین به‌هیچ ‌وجه از جای خود تکان نخورد و کیفیت تصاویر و ویدیوها بسیار بالا باشد.

نقطه ‌ضعف بزرگ این نوع گیمبال ها وزن بالای آن است که باعث می‌شود مدت ‌زمان پرواز هلی شات کمتر شود اما اگر به دنبال بیشترین کیفیت در تصاویر دریافتی هستید، گیمبال های سه محوره بهترین انتخاب‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کوادکوپترها و خرید گیمبال به صفحه لوازم جانبی کواد کوپتر مراجعه فرمایید.

آیا گیمبال‌های دیگری هم وجود دارد؟

بله، انواع مختلفی از گیمبال ها وجود دارند که استابلایزر‌های سروو و براشلس از معروف ترین آن‌ها هستند. گیمبال دوربین سروو به دلیل قیمت پایین و قدرت مانور بالا خصوصا در عکاسی مورد توجه قرار گرفته است. تنها نقطه ضعف اصلی این گیمبال محدودیت مکانیکی آن است که باعث می شود سرعت آن ها کاهش یابد. به همین دلیل در تصویر برداری ممکن است کمی لرزش را در تصاویر مشاهده کنید.

گیمبال‌ های براشلس به درد کسانی می خورد که عاشق فیلم برداری حرفه ای با کوادکوپتر هستند. در حقیقت این استابلایزر‌ها سرعت واکنش بسیار زیادی دارند و ویدیوهایی که توسط آن ها تهیه می شود هیچ گونه نویز یا پرشی ندارند. قیمت بالا را می توانیم نقطه ضعف این گیمبال ها بدانیم که البته برای کسانی که فیلم برداری حرفه ای انجام می دهند باز هم انتخاب های به صرفه ای به شما می روند. در هر صورت قیمت گیمبال به کارایی آن وابسته است. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات درباره محصولات جذاب پریماتوی به صفحه خرید ماشین کنترلی مراجعه بفرمایید.

گیمبال چیست و چه کاربردی دارد

گیم بال ها لذت پرواز هلی شات را بیشتر می‌کنند

ضبط و ثبت عکس‌ها و فیلم‌ها باکیفیت از فراز آسمان بسیار لذت‌بخش است و گیمبال ها می‌توانند این فرآیند را جذاب‌تر هم کنند. بنابراین خرید گیمبال برای عاشقان پرواز لذت بیشتری دارد و با توجه به توضیحاتی که در این مقاله گفتیم می توانید یک استابلایزر عالی تهیه کنید. در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هلی شات با شماره‌های اعلام‌شده در سایت تماس بگیرید. کارشناسان آماده ارائه اطلاعات و راهنمایی شما هستند.

سوالات متداول

گیمبال چیست؟

گیمبال یا استابلایزر یک تکنولوژی جدید است که برای ثابت نگه داشتن دوربین در حالت های مختلف به کار می‌رود.

قیمت گیمبال چقدر است؟

گیمبال ها انواع و کاربردهای مختلفی دارند. بنابراین سطح قیمتی آن‌ها از ارزان تا گران بسته به عملکرد، برند و جنس آن‌ها متفاوت است. انواع گیمبال را در مطلب ببینید.

کدام برند گیمبال را بخریم؟

برای انتخاب و خرید گیمبال هلی شات و کوادکوپتر، باید به برندهای مطرح جهانی و با سابقه مانند Dji و مانند آن اعتماد کنید.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟