هلی کم چیست؟ آشنایی با پهباد های فیلمبرداری حرفه‌ای

هلی کم چیست و چه تفاوتی با هلی شات دارد؟ پاسخ در مجله پریماتوی

پهپادهایی با قابلیت تصویربرداری محبوب‌تر از سایر انواع مولتی‌درون‌ها هستند. این پرنده‌های دوست داشتنی که به شما امکان تهیه عکس و فیلم‌های جذابی را می‌دهند، خود به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. هلی کم با قابلیت فیلمبرداری حرفه‌ای یکی از جدیدترین و قدرتمندترین انواع پهپادهای دوربین‌دار است.

بسیاری از افراد هلی کم‌ها را با هلی شات و سایر کوادکوپترهای دوربین‌دار اشتباه می‌گیرند؛ درحالی‌که این کوادکوپترهای حرفه‌ای، تفاوت‌های مهمی با سایر انواع پهپادها دارند. به همین بهانه در این مقاله توضیح می‌دهیم که هلی کم چیست و پس از معرفی هلی شات، تفاوت‌های این دو پهباد دوربین‌دار با یکدیگر را بررسی می‌کنیم.

هلی کم چیست؟ پهپاد مناسب تصویربرداری حرفه‌ای

افراد حرفه‌ای که به فیلمبرداری‌های هوایی علاقه دارند، احتمالا با هلی کم آشنایی دارند؛ ولی افراد مبتدی احتمالا با این سوال مواجه می‌شوند که «هلی کم چیست؟». در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به‌طورکلی به پهپادهای دوربین‌دار که برای تصویربرداری هوایی و فیلم‌برداری حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند، هلی کم (Helicam) گفته می‌شود.

افرادی که در حوزه فروش کواد کوپتر فعالیت می‌کنند، کاملا در جریان هستند که دوربین‌های استفاده‌شده در هلیکم، از نظر ابعاد بزرگ‌تر از دوربین‌های استفاده‌شده در هلی‌شات‌های معمولی هستند؛ البته نباید از این موضوع غافل شوید که دوربین‌های استفاده‌شده در انواع هلی کم، از نظر امکانات و قابلیت‌ها نیز از دوربین‌های استفاده‌شده در هلی‌شات‌ها کیفیت بسیار بالاتری دارند. در برخی از موارد، دوربین‌های استفاده‌شده در هلی کم، به‌صورت مستقل توسط فیلم‌برداران حرفه‌ای کنترل می‌شود. در ادامه به تعریف هلی شات می‌پردازیم.

تصویربرداری حرفه‌ای با دوربین هلی کم

هلی شات چیست؟ بهترین کوادکوپتر برای تصویربرداری هوایی

هلی شات (Helishot) به نوعی از کوادکوپترهای دوربین‌دار گفته می‌شود که برای تصویربرداری هوایی معمولی مورداستفاده قرار می‌گیرند. هلی شات از ترکیب دو کلمه هلی (به معنای هوایی) و شات (به معنای تصویربرداری) ساخته شده است؛ درواقع، بهتر است که از همان کلمه کوادکوپتر به جای هلی شات استفاده شود. برخی از افراد به تصاویر هوایی گرفته‌شده با انواع کوادکوپتر و هلی کم نیز هلی شات می‌گویند.

دستگاه‌های هلی شات یا همان کوادکوپتر دوربین‌دار، انواع مختلفی دارد و برندهای متفاوتی این پهپاد پرنده تصویربرداری را تولید می‌کنند؛ این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت کوادکوپتر دوربین دار حرفه ای به برند، کشور سازنده و امکانات دستگاه بستگی دارد. گذشته از این موضوع، حالا که متوجه شدید هلی کم و هلی شات هر کدام چه وسیله‌ای هستند، در ادامه به شما می‌گوییم که تفاوت هلی شات و هلی کم چیست.

کاربرد هلی شات؛ تصویربرداری هوایی برای افراد مبتدی

تفاوت هلی شات و هلی کم چیست؟

هلی شات و هلی کم، هر دو نوعی پهباد دوربین‌دار مناسب تصویربرداری هستند؛ ولی این دو دستگاه با یکدیگر تفاوت‌های مهمی دارند که شاید بسیاری از افراد به آن‌ها توجه نکنند. در ادامه ما به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم تا بهترین دستگاه متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

کاربرد؛ مهم‌ترین تفاوت هلی کم و هلی شات

برای این که بگوییم مهم‌ترین تفاوت هلی شات و هلی کم چیست، باید به کاربرد آن‌ها اشاره کنیم. درواقع انواع هلیکم برای تصویربرداری هوایی و فوق‌حرفه‌ای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. کاربرد هلی کم فقط به صحنه‌های فیلمبرداری سینمایی ختم نمی‌شود؛ این پهپادهای دوربین‌دار قدرتمند در ساخت مستندهای حیات وحش، کنترل ترافیک شهری توسط پلیس، صنایع تبلیغاتی، سازمان‌های دولتی مانند جنگلبانی‌ها، کارهای پژوهشی و اکتشافی در نقاط صعب‌العبور و فیلمبرداری نظامی نیز کاربرد دارند.

درصورتی‌که، هلی شات‌ها برای استفاده در مواقع عادی و تصویربرداری‌های نسبتا معمولی کاربرد دارند؛ البته برخی از انواع هلی شات مانند کواد کوپتر dji، بسیار حرفه‌ای هستند و از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردارند. کوادکوپترهای DJI در انواع حرفه‌ای، کیفیتی نزدیک به هلی کم‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند.

دوربین هلی کم؛ مناسب برای تصویربرداری هوایی فیلم‌های سینمایی

نوع دوربین؛ ثبت تصاویر حرفه‌ای با دوربین هلی کم

یکی دیگر از تفاوت‌های هلی کم و هلی شات، در دوربین این دو دستگاه است. به دلیل استفاده از هلی کم در تصویربرداری‌های حرفه‌ای، دوربین استفاده‌شده در این دستگاه کیفیت و قابلیت‌هایی به‌مراتب بالاتر از دوربین هلی شات دارد. دوربین هلی کم قابلیت چرخش آزادانه و تصویربرداری از همه زوایا را دارد. دوربین‌های استفاده‌شده در هلی کم‌ها حرفه‌ای، بزرگ و سنگین هستند؛ درصورتی‌که دوربین‌های استفاده‌شده در هلی شات معمولا از نوع دوربین‌های معمولی یا نیمه‌حرفه‌ای هستند؛ البته این موضوع را در نظر داشته باشید که دوربین برخی از انواع هلی شات از کیفیت و قابلیت‌های مناسب برخوردار است. دوربین هلی کم معمولا توسط فیلمبردار حرفه‌ای و به‌صورت مستقل کنترل می‌شود؛ درصورتی‌که هلی شات توسط اپراتور پهپاد کنترل می‌شود. در مواردی که کنترل دوربین مجزا است، دو نفر همزمان و به‌صورت هماهنگ با هم هلی کم را کنترل می‌کنند. در این موارد خلبان فقط در حال کنترل وضعیت پروازی است و فیلمبردار با برد کنترل مستقل، مسئولیت کنترل زوایای مختلف دوربین و ثبت تصاویر را برعهده دارد.

تفاوت ابعاد و تعداد بازوها در انواع هلی کم و هلی شات

علاوه‌بر کاربرد و نوع دوربین، هلی کم و هلی شات در ابعاد و تعداد بازوها نیز با هم متفاوت هستند. هلی کم معمولا ابعاد بزرگ‌تری نسبت به هلی شات دارد. همچنین، در بسیاری از موارد برای تحمل وزن دوربین، هلی کم‌ها ۶ یا ۸ بازو و موتور دارند؛ به همین دلیل هلی کم‌ها معمولا از نوع هگزاکوپتر یا اکتاکوپتر هستند تا با ثبات بیشتر از روی زمین تیک‌آف کنند و به پرواز درآیند.

هلی کم هگزاکوپتر با ۶ بازو و موتور

قیمت؛ فاکتوری مهم در بررسی تفاوت هلی کم و هلی شات

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم هلی کم و هلی شات، به قیمت آن‌ها ارتباط دارد. به دلیل استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت در انواع هلی کم، این دستگاه قیمت بیشتری نسبت به هلی شات‌ها دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد هلی شات را به هلی کم ترجیح می‌دهند؛ زیرا بسیاری از انواع هلی شات قدرتمند، کیفیتی نزدیک به هلی کم را ارائه می‌دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از انواع هلی شات حرفه‌ای مثل کوادکوپتر دوربین دار تاشو از برندهای شناخته‌شده قیمت نسبتا بالایی نسبت به مدل‌های معمولی هلی شات دارند؛ بنابراین پیش از خرید قیمت هلی شات و هلی کم را با دقت بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید.

هلی کم یا هلی شات؟ بهترین گزینه برای خرید کوادکوپتر دوربین دار

به‌طور‌کلی هلی کم‌ها دستگاه‌های فوق‌حرفه‌ای و پیشرفته بوده که فقط برای انجام مأموریت‌های خاص نظامی یا فیلمبرداری‌های سینمایی مناسب هستند. از طرفی قیمت هلی کم‌ها به دلیل استفاده از دوربین‌های مخصوص بسیار بیشتر از هلی شات است؛ بنابراین حتی بسیاری از فیلمبردار های حرفه‌ای، هلی‌شات‌ها را به هلی کم‌ها ترجیح می‌دهند؛ یک هلی شات قدرتمند کیفیتی نزدیک به هلی کم‌ها را ارائه می‌دهد.

از طرفی اگر تازه‌کار هستید یا نیازی به یک دوربین با قابلیت‌های خاص ندارید، هلی شات‌ها و کوادکوپترهای دوربین‌دار کوچک گزینه بهتری برای شما خواهد بود. با استفاده از این کوادکوپترها می‌توانید مهارت‌های خود در هدایت پهباد را ارتقا دهید و از تصویر برداری هوایی لذت ببرید. محصولات کوادکوپتر سایت ما برای شروع گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و باکیفیتی هستند.

با خرید هلی شات از پریماتوی فیلمبرداری حرفه‌ای را تجربه کنید

امیدواریم با خواندن این مطلب متوجه شده باشید که هلی کم چیست و چه تفاوتی با هلی شات دارد. درواقع هر دو جزو پهپادهای دوربین‌دار هستند که برای تصویربرداری هوایی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ ولی دوربین هلی کم و تجهیزات کنترلی این دستگاه، حرفه‌ای‌تر از هلی شات هستند. بااین‌حال، قیمت گران‌تری نسبت به هلی شات دارد؛ بنابراین شما می‌توانید با خرید هلی شات اولین قدم را برای ورود به دنیای جذاب پهپادهای دوربین‌دار بردارید. هلی شات‌های حرفه‌ای دوربین‌های باکیفیت و قیمت مناسب‌تری نسبت به هلی کم دارند و در بسیاری از موارد انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

پریما توی مجموعه‌ای از با کیفیت‌ترین و بهترین هلی شات‌ها را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار داده است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد هلی شات، کوادکوپتر، هلی کم و سایر محصولات دارید کافی است با پریماتوی تماس بگیرید تا کارشناسان حرفه‌ای ما پاسخگوی سؤالات شما باشند.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟