مناطق پرواز ممنوع ایران برای پهپاد و کوادکوپتر کجاست؟

پرواز دادن هلی شات از بهترین تفریحات ممکن است. بسیاری از افراد پس از خرید کواد کوپتر مشتاقانه به دنبال مکان‌های امن برای پرواز دادن پرنده خود هستند. پارک‌ها، مناطق خارج شهر و جاده‌های بین شهری، از جمله مکان‌هایی هستند که در آنجا می‌توان به‌راحتی پرنده را پرواز داد؛ بااین‌حال بد نیست بدانید که به پرواز درآوردن هلی شات و پهپاد در برخی از مناطق ممنوع است.

اگر شما هم کنجکاوید تا درباره مناطق پرواز ممنوع ایران اطلاعات کافی به دست آورید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه به شما می‌گوییم که از نظر پروازی منطقه ممنوعه ایران کجاست و اطلاعات تکمیلی دیگر درباره این موضوع مهم را بررسی خواهیم کرد. پیش از به پرواز درآوردن دستگاه پرنده خود، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

مناطق پرواز ممنوع ایران؛ از مناطق نظامی تا اتوبان‌ها

در همه کشورهای دنیا قوانین مشخصی درباره مناطق پرواز ممنوع جهان برای پهپادهای شخصی وجود دارد؛ برای مثال در همه کشورها پرواز دادن پهپاد روی مناطق نظامی ممنوع است. همچنین در بسیاری از کشورها پرواز دادن کوادکوپتر در نزدیکی فرودگاه‌های نظامی و مسافربری اکیدا ممنوع اعلام می‌شود. بیشتر قوانین مربوط به منطقه پرواز ممنوع هلی‌شات‌ها، به‌منظور حفظ امنیت و سلامتی افراد است؛ بنابراین لازم است تا بعد از خرید کواد کوپتر dji یا هر کوادکوپتر حرفه‌ای دیگر، از مناطق پرواز ممنوع تهران یا شهر خود اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین مناطق پرواز ممنوع ایران برای هلی شات‌ها را بررسی می کنیم.

  • پرواز دادن کوادکوپتر در فرودگاه‌ها و محل‌های پروازی ممنوع است؛ برای به پرواز درآوردن هلی شات باید فاصله حداقل ۵ کیلومتری از این مناطق را در نظر بگیرید. دلیل اصلی ممنوعیت پرواز پهپادها در این مناطق امکان تداخل در سیستم راداری و پروازی فرودگاه است.
  • پرواز هلی شات بر فراز مکان‌هایی مانند بیمارستان، مسجد و مراکز آموزشی ممنوع است. از آنجا که این مراکز محل تجمع افراد هستند، آلودگی صوتی ممکن است آرامش افراد حاضر در این مکان‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ بنابراین ممنوعیت پرواز در این مناطق باید در حدی باشد که آلودگی صوتی ایجاد نشود.
  • فیلم‌برداری با هلی شات در مناطقی مثل پادگان، سد، کلانتری، خطوط انتقال گاز و سایر مراکز حساس کشور ممنوع است.
  • پرواز دادن کوادکوپتر بر فراز اماکن تاریخی و باستانی نیز ممنوع است. به دلیل امکان برخورد کوادکوپتر با ابنیه تاریخی، این اماکن جزو مناطق پرواز ممنوع ایران در نظر گرفته می‌شوند.
  • پرواز دادن هلی شات در داخل شهر و در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها، داخل تونل و پمپ بنزین‌ها ممنوع است.
  • پرواز هلی شات در نزدیکی کابل‌های برق فشار قوی به دلیل خطر آتش‌سوزی و انفجار اکیدا ممنوع است.

بیشتر مناطقی که به‌عنوان مناطق پرواز ممنوع تهران یا سایر شهرها تعیین شده‌اند، جنبه نظامی و تهدیدی دارند؛ بااین‌حال، پرواز هلی شات در بسیاری از مناطق برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به افراد و ایجاد نکردن رعب و وحشت است.

مناطق نظامی؛ منطقه پرواز ممنوع در ایران

قانون کلی در مورد ممنوعیت پرواز کوادکوپتر و منطقه پرواز ممنوع

اگر به همه مناطق پرواز ممنوع هلی شات نگاه کنیم، متوجه یک نکته مهم می‌شویم؛ در همه مناطقی که امکان برخورد پهپاد و آسیب رساندن به دیگران وجود دارد، پرواز انواع کوادکوپتر ممنوع است؛ بنابراین برای رسیدن به قانون کلی درباره مناطق پرواز ممنوع ایران، علاوه‌بر اماکنی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان باتوجه‌به اصل عدم آسیب زدن به دیگران تصمیم گرفت؛ برای مثال، پس از خرید کوادکوپتر حرفه ای این نکته را در ذهن داشته باشید که در همه مناطق شلوغی که امکان برخورد پرنده با جمعیت وجود دارد، باید از پرواز دادن هلی شات خودداری کنید.

اپلیکیشن HOVER؛ بهترین برنامه برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در ایران و جهان

یک اپلیکیشن جالب برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در ایران و جهان

شاید بعد از خریدن کواد کوپتر سایما یا سایر کوادکوپترهای حرفه‌ای، بخواهید در لحظه از ممنوع بودن منطقه موردنظر برای پرواز اطلاع داشته باشید؛ برای چنین مواقعی ما اپلیکیشن جذاب HOVER را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اپلیکیشن HOVER یکی از جالب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایلی است که کاربران را از وجود مناطق پرواز ممنوع جهان مطلع می کند. با کمک این اپلیکیشن می‌توانید علاوه‌بر اطلاع از مناطق پرواز ممنوع ایران و سایر کشورها، اطلاعاتی نظیر وزش باد، سرعت باد و شرایط آب و هوایی پرواز را به دست آورید.

اپلیکیشن HOVER؛ بهترین برنامه برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در ایران و جهان

مشاهده آنلاین نقشه مناطق پرواز ممنوع ایران

برای آشنایی بیشتر با مناطق پرواز ممنوع ایران، می‌توانید به سایت map.xed.ir سر بزنید و اطلاعات نقشه مناطق پرواز ممنوع ایران را به‌صورت آنلاین و دقیق‌تر مشاهده کنید. پیش از مشاهده نقشه مناطق پرواز ممنوع ایران باید بدانید که OI، شناسه اختصاصی فضاهای پروازی ایران محسوب می‌شود و حرف انگلیسی دیگر در ادامه آن، وضعیت پرواز در آن منطقه را نشان می‌دهد. برای استفاده بهتر از نقشه مناطق پرواز ممنوع در ایران بهتر است با ۴ دسته‌بندی وضعیت مناطق پرواز در این نقشه آشنا شوید:

  • مناطق پرواز ممنوع (OIP): در این مناطق پرواز هرگونه وسیله پرنده سرنشین‌دار یا بدون سرنشین ممنوع است. حرف P، به عبارت ممنوع‌شده (Prohibited) اشاره دارد.
  • مناطق پرواز محدود (OIR): پرواز در این مناطق با پدافند هوایی محافظت می‌شود و برای پرواز در این مناطق به هماهنگی و مجوز نیاز دارید. حرف R، به عبارت محدود‌شده (Restricted) اشاره دارد.
  • مناطق پرواز دارای خطر (OID): برخی از مناطق مانند میدان تیر، میدان رزمایش و اماکن اینچنین، جزو مناطق خطرناک برای پرواز محسوب می‌شوند و قبل از پرواز باید با مراجع مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. حرف D در عبارت OID به Danger اشاره دارد.
  • مناطق هشدار پرواز احتمالی (OIC): در این مناطق هشدار احتمالی برای پرواز وجود دارد؛ بنابراین باید با احتیاط فراوان و در پایین‌ترین ارتفاع ممکن پرواز کنید. حرف C در عبارت OIC، به کلمه Caution ربط دارد.

همچنین، مناطقی که با نام اختصاری OIC مشخص شده اند، مناطقی هستند که در آن ها احتمال برخورد با پرنده‌ها وجود دارد. در حقیقت این مناطق جزئی از حیات وحش هستند و به همین دلیل توصیه می شود از پرواز در این مناطق پرهیز کنیم. علاوه‌بر این، باید بدانید که منظور از AIRPORT یا AERODROME در نقشه مناطق پرواز ممنوع ایران، فرودگاه بوده که پرواز در این منطقه اکیدا ممنوع است.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که پیش از به پرواز درآوردن هلی شات و کوادکوپتر، از سلامت باتری آن اطمینان حاصل کنید؛ درصورتی‌که در حین کار باتری دستگاه تمام شود و سقوط کند، عواقب جدی برای شما در پی خواهد داشت؛ به همین منظور اگر قصد خرید باتری کوادکوپتر دارید، به فروشگاه پریماتوی سر بزنید. در این فروشگاه به‌راحتی می‌توانید انواع باتری با ظرفیت موردنظر خود را خریداری کنید.

بررسی آنلاین نقشه مناطق پرواز ممنوع ایران در سایت map.xed.ir

پیش از به پرواز درآوردن هلی شات، مناطق پرواز ممنوع را جدی بگیرید

اطلاع از مناطق پرواز ممنوع ایران و سایر نقاط جهان، به شما کمک می‌کند تا پروازی بدون دغدغه و امن را تجربه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که تعیین قوانین مربوط به منطقه پرواز ممنوع، به نفع خود شما است؛ زمانی که هلی شات با مانعی برخورد کند، امکان آسیب دیدن دستگاه یا درگیری‌های قانونی وجود دارد؛ بنابراین با رعایت قوانین رسمی و نکات پروازی، می‌توانید لذت پرواز با هلی شات را تجربه کنید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هلی شات با شماره‌های درج‌شده در سایت پریماتوی تماس بگیرید؛ همکاران ما در بخش فروش و پشتیبانی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

سوالات متداول

مناطق پرواز ممنوع ایران کجاست؟

در همه دنیا قوانین رایجی برای محدودیت و پرواز هلی شات وجود دارد. مناطق نظامی، فرودگاه ها و مراکز حساسی مثل فرودگاه ها جزء مناطق پرواز ممنوع هستند. در مقاله می توانید لیست کامل مناطق پرواز ممنوع ایران را مشاهده کنید.

به طور کلی چه قانونی درباره پرواز هلی شات ها وجود دارد؟

پرواز دادن هلی شات ها فقط در مناطق ممنوعه غیرقانونی است. در سایر مناطق برای پرواز هلی شات ممنوعیت خاصی در نظر گرفته نشده است.

به چه دلیل برخی مناطق پرواز ممنوع است؟

معمولا به دلایل امنیتی، احتمال برخورد پرنده با سایر اشیاء و خطر انفجار در مناطق پرواز ممنوع امکان پرواز دادن هلی شات وجود ندارد.

دیدگاه‌ها ۱۰

    Karen پاسخ

    سلام میخوتستم بدونم مکان هایی هست که در صورت پرواز پهباد از طریق سیستم رادار متوجه بشن و اه باشه میتونن پهباد رو متوقف کنن؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که در نزدیکی مراکز حساس و ممنوع پرواز کنید، بله میتونن پرواز رو متوقف و پرنده رو توقیف کنند.
      پیروز باشید

    نیما قاسمی پاسخ

    سلام خسته نباشید،
    من چند روز پیش پهباد رو روی زمین های کشاورزی اطراف روستا پرواز دادم، پنج دقیقه نشد که از پاسگاه به خانه ما آمدند و می‌خواستند بدون هیچ دلیل ( توی فیلم هیچ چیزی جز زمین کشاورزی نبود ) پهباد را ببرند و می‌گفت ما می‌خواستیم شلیک کنیم به این ولی چون دور بود نتوانستیم
    آیا واقعا میتونن بی دلیل چنین کاری کنند

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      پرواز در سطح شهرها ، روستاها و مزارع به طور کلی ممنوع هست.
      پرواز در نزدیک مراکز نظامی و پادگان ها ممنوع هست.
      پیشنهاد میکنم آیین نامه مقررات هوایی را در گوگل جستجو و پیدا کنید و مطالعه دقیق تری روی مناطق پرواز ممنوع داشته باشید.

    ناشناس پاسخ

    سلام ایا امکان فیلم برداری با کوادکوپتر در تخت جمشید استان فارس وجود درد؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر قربان ، پرواز در مناظق تاریخی و باستانی ممنوع میباشد.
      پیروز باشید

    میلاد پاسخ

    سلام و درود آیا پرواز از جنگل ها و ییلاقات هم ممنوع است؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر قربان مانعی ندارد.
      پیروز باشید

    مهدی پاسخ

    سلام ببخشید اگر کواد کوپتر E58 داشته باشیم ۱۰۰گرم بدون مجوز است با وجود اینکه بخواهیم فیلم بردارید از مسجد کنیم
    با اجازه ی مسئول مسجد مانعی ندارد

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر قربان با کسب اجازه از مسئول مربوطه و همچنین پرواز در ارتفاع پایین مانعی ندارد.
      پیروز باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟