فرق هلی شات و کوادکوپتر چیست؟

اگر به صنعت هوانوردی علاقه داشته باشید، حتما نام هلی شات و کوادکوپتر به گوشتان خورده است. هلی شات و کوادکوپتر دو مدل پرنده است که به منظورهای مختلفی مانند ساخت فیلم یا نظارت‌های امنیتی استفاده می‌شوند. بسیاری از خریداران و حتی فروشندگان هلی شات و کوادکوپتر را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند یا حتی به‌جای هم استفاده می‌کنند. درصورتی‌که فرق هلی شات و کوادکوپتر بسیار است و باید متناسب با کاربرد، برای تهیه آن اقدام کنید. اگر تفاوت هلی شات و کوادکوپتر را نمی‌دانید، نگران نباشید! در این مقاله به بررسی تفاوت‌های کوادکوپتر و هلی‌شات می‌پردازیم تا بهترین پرنده را برای خود تهیه کنید.

آشنایی با مولتی‌روتر؛ پایه شناخت فرق هلی شات و کوادکوپتر

برای درک بهتر تفاوت کوادکوپتر و هلی شات باید به توضیح مولتی روتر بپردازیم. مولتی‌روتر دستگاهی کوچک‌تر و شبیه به هلیکوپتر است که با چرخش ملخ یا نیروی بال شروع به پرواز می‌کند. در حقیقت مولتی روتر را باید پایه هلی شات و کوادکوپتر بدانیم. در ادامه با بررسی این دو پرنده به توضیح بیشتر نحوه عملکرد آن‌ها می‌پردازیم:

کوادکوپتر چیست؟ وسیله‌ای با قدرت پرواز

کوادکوپتر نوعی از مولتی روتر است که به کمک چهار موتور پرواز می‌کند. کوادکوپتر برای پرواز نیاز به فضای خاصی ندارد و در کوچک‌ترین مکان‌ها نیز می‌تواند بلند شود. در واقع، طراحی خاص و چهار موتوره بودن کوادکوپتر، این پرنده را قادر می‌سازد تا در همه جهت‌ها پرواز کند.

کاربردهای کوادکوپتر؛ از سرگرمی تا امداد نجات

کوادکوپترها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. معمولا افراد به قصد سرگرمی کوادکوپتر را تهیه می‌کنند؛ اما انواع کوادکوپتر در صنایع مختلفی کاربرد دارد. سم‌پاشی مزارع، مسیریابی و امداد نجات از جمله کاربردهای کوادکوپترهای حرفه‌ای است. بااین‌حال برای تفریح و بازی می‌توانید از کوادکوپتر مینی تاشو استفاده کنید. علاوه‌بر این، برخی کوادکوپترها توان حمل دوربین را هم دارند که برای تصویربرداری و فیلم‌برداری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کوادکوپتر؛ وسیله‌ای با قدرت پرواز برای بازی و سرگرمی

هلی شات چیست؟ پرنده‌ای با قابلیت تصویربرداری

هلی شات (Helishot) از دو کلمه هلی و شات تشکیل شده است. هلی مخفف کلمه Helicopter است و شات نیز به معنی عکس‌برداری است. در حقیقت هلی شات، کوادکوپتری است که برای عکس و فیلم‌برداری طراحی و استفاده می‌شود. مهم‌ترین فرق هلی شات و کوادکوپتر در کاربرد آن‌هاست. در ادامه به بررسی کاربردهای هلی شات می‌پردازیم تا درک فرق هلی شات با کوادکوپتر راحت‌تر شود.

کاربردهای هلی شات؛ از هالیوود تا تامین امنیت

هلی شات به‌دلیل برخورداری از دوربین حرفه‌ای بیشتر از هرچیز برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری استفاده می‌شود. همین قابلیت باعث شده است که این پرنده دوربین‌دار در حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال، در سینمای هالیوود برای تصویربرداری حرفه‌ای از هلی شات استفاده می‌شود. جدای از این استفاده بسیار حرفه‌ای، معمولا برای مجالس عقد و عروسی نیز صاحبان آتلیه‌ها از انواع هلی شات بهره می‌برند.

سازمان‌هایی مثل محیط‌زیست برای رصد اتفاقات در منطقه‌های حفاظت‌شده از تصاویر و فیلم‌برداری هوایی استفاده می‌کنند. قابلیت‌ها و کاربردهای فراوان این پرنده تصویربردار باعث شده است که ارتش‌های مختلف برای تامین امنیت نیز به تصاویر هلی شات‌ها تکیه کنند. طبیعی است که موتور هلی شات مورداستفاده در صنایع دفاعی قطعا باید قوی‌تر از کوادکوپتر دوربین‌دار برای فیلم‌برداری عروسی باشد.

البته هلی شات‌ها کیفیت تصویربرداری و کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال کوادکوپتر پیشرفته X1s قابلیت‌های حرفه‌ای متعددی مثل گیمبال دو محور و سیستم چرخش به دور سوژه را دارد که می‌تواند تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای را ثبت کند. این قابلیت‌ها فرق هلی شات با کوادکوپتر را نیز نشان می‌دهد که در ادامه دقیق‌تر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاربردها؛ اصلی‌ترین فرق کوادکوپتر و هلی شات

هر کوادکوپتر دوربین‌داری هلی شات نیست!

در زمان بررسی فرق کوادکوپتر و هلی شات بسیاری گمان می‌کنند هر پرنده‌ای که دوربین داشته باشد، هلی شات است. اما هلی شات‌ها استانداردهای مشخصی دارند و هلی شاتی که این استانداردهای رایج را نداشته باشد، صرفا کوادکوپتری است که دوربین هم حمل می‌کند. در ادامه ویژگی‌های هلی شات را به‌صورت کلی بررسی می‌کنیم تا فرق کوادکوپتر با هلی شات واضح شود.

برخورداری از گیمبال؛ اصلی‌ترین فرق هلی شات و کوادکوپتر

گیمبال یا استابلایزر از ملزومات یک هلی شات است. گیمبال دستگاه ساده‌ای است که از چند اهرم تشکیل شده و حین فیلم‌برداری هوایی از تکان خوردن دوربین جلوگیری می‌کند. گیمبال‌ها انواع مختلفی از جمله تک‌محوره، دومحوره و سه‌محوره دارند. گیمبال تک‌محور فقط لنز دوربین را به سمت پایین تغییر می‌دهد و از لرزش‌گیر داخلی بهره می‌برد.
گیم‌بال دومحوره تصویر را در دو جهت عمودی و چرخشی نگه می‌دارد؛ اما گیمبال‌های سه‌محوره می‌توانند دوربین را در سه جهت ثابت نگه دارند. در صورت خراب شدن گیم‌بال می‌توانید این قطعه را خریداری و تعویض کنید. البته که توصیه می‌کنیم تعمیر هلی شات و کوادکوپتر را فقط به متخصصان حرفه‌ای بسپارید. پریماتوی نه‌تنها عرضه‌کننده انواع کوادکوپتر و هلی‌شات است،‌ بلکه امکان خرید قطعات یا تعمیر پرنده‌ها را برایتان فراهم می‌کند. برای مشاهده قیمت باتری کوادکوپتر و سایر لوازم جانبی هلی‌شات‌ها به فروشگاه پریماتوی سر بزنید.

گیمبال؛ وجه تمایز کوادکوپتر و هلی شات

فرق کوادکوپتر با هلی شات از نظر کیفیت دوربین

همان‌طورکه گفتیم هر کوادکوپتری که دوربین داشته باشد،‌ هلی شات نیست؛ زیرا کیفیت دوربین یکی از اصلی‌ترین استانداردهای ساخت هلی شات است. در واقع فرق کوادکوپتر و هلی شات این است که هلی‌شات‌ها حداقل یک دوربین با کیفیت ۱۰۸۰ دارند. البته برخی هلی شات‌ها دو یا چند دوربینه هستند. این نوع از هلی شات‌ها تصاویری با کیفیت بهتر تهیه می‌کنند.

قابلیت ارسال پایدار تصاویر؛ برتری هلی‌شات بر کوادکوپتر

هلی شات‌ها را می‌توان به‌سادگی به دوربین یا تبلت متصل و در حین پرواز تصاویر را به‌صورت زنده مشاهده کرد. ازآنجایی‌که هلی شات صرفا برای تصویربرداری هوایی ساخته شده است، پایداری و کیفیت تصاویرش از کوادکوپتر دوربین‌دار بیشتر است.

تصویربرداری قدرتمند؛ مزیت استفاده از هلی شات نسبت به کوادکوپتر

کوادکوپتر بخریم یا هلی‌شات؟ نیازتان را بسنجید!

حالا که به‌خوبی فرق هلی شات و کوادکوپتر را دانستید، به‌راحتی می‌توانید برای خرید مناسب‌ترین وسیله اقدام کنید. اجازه بدهید یک مرور کلی روی تفاوت هلی شات و کوادکوپتر داشته باشیم. به بیان ساده، هلی‌شات پرنده‌ای است که مخصوص تصویربرداری هوایی ساخته شده است؛ درحالی‌که کوادکوپتر برای پرواز و سرگرمی استفاده می‌شود و الزما دوربین ندارد یا از دوربین بی‌کیفیتی برخوردار است. ازهمین‌رو اگر قصدتان از خرید پرنده، تصویربرداری و فیلم‌برداری است، هلی‌شات بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اگر قصد خرید هلی‌شات یا کوادکوپتر را دارید، اما هنوز سردرگم هستید، با متخصصان ما در پریماتوی تماس بگیرید. کارشناسان پریماتوی شما را برای یک انتخاب راحت راهنمایی می‌کنند و سپس می‌توانید محصول موردنظرتان را با ضمانت اصل بودن کالا از ما خریداری کنید.

سوالات متداول

فرق هلی شات و کوادکوپتر چیست؟

هلی‌شات‌ها دوربین‌های باکیفیتی دارند که برای تصویربرداری و فیلم‌برداری از آسمان استفاده می‌شود. در مقابل، کوادکوپترها صرفا برای پرواز تولید می‌شوند و بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی دارند.

کوادکوپتر بخریم یا هلی شات؟

برای انتخاب کوادکوپتر و هلی شات باید به کاربری آن دقت کنید. برای بررسی بهتر باید یکی از ویژگی‌های قدرت پرواز بهتر یا دوربین بهتر را مدنظر داشته باشید تا محصول مناسب را خریداری کنید.

آیا هلی شات همان کوادکوپتر دوربین‌دار است؟

خیر؛ لزوما همه کوادکوپترهای دوربین‌دار هلی شات نیستند؛ بلکه هلی‌شات‌ها از نظر کیفیت دوربین استانداردهای بالاتری دارند.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟