آیا کوادکوپتر مجوز می خواهد؟ + قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران

اگر از طرفداران کوادکوپترها و وسایل پروازی بدون سرنشین باشید، حتما قبل از خرید به انواع ویژگی‌های آن مانند: برد پرواز یا میزان ارتفاع توجه کرده‌اید؛ اما یکی از نکات مهمی که اغلب افراد به آن توجه نمی‌کنند، مجوز کوادکوپتر است. در حقیقت بسیاری از افراد پس از خرید هلی شات با این سوال مواجه می‌شوند که آیا کوادکوپتر مجوز می خواهد یا خیر؟ ما قصد داریم در ادامه این مطلب با بررسی قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران، به این سوال مهم پاسخ دهیم؛ پس برای این که بدانید که مجوز هلی شات در چه مواقعی ضروری است و در چه زمانی به مجوز نیاز ندارید، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

آیا کوادکوپتر مجوز می خواهد؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که صاحبان کوادکوپتر در ایران با آن مواجه هستند این است که ایا هلی شات مجوز می خواهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که پرواز هلی شات در آسمان ایران، برخلاف‌تصور یک روند غیرقانونی و دشوار نیست؛ امکان به پرواز درآوردن اغلب کوادکوپترهای ساده با کاربری مشخص، بدون مجوز کوادکوپتر در ایران وجود دارد. درواقع، شما می‌توانید کوادکوپترهای ساده را در خارج از شهر و با رعایت فاصله از مکان‌های مشخص شده طبق قوانین هلی شات در ایران، به پرواز دربیاورید. به‌طورکلی می‌توان گفت که افراد عادی برای خرید کوادکوپتر دوربین دار و هلی شات، نیازی به دریافت مجوز کواد کوپتر ندارند.

مجوز پرواز کوادکوپتر فقط برای پهپادهایی خاص که مانند مدل‌های پیشرفته برند Dji کاربردهایی مثل: فیلمبردای تبلیغاتی ، تصویربرداری آتلیه و سمپاشی مزارع را دارند، صادر می‌شود؛ همچنین در نقشه برداری‌ها نیز از بعضی مدل‌های کوادکوپتر استفاده می‌شود که برای پرواز آن ها به مجوز هلی شات نیاز است. در ادامه برخی از قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران را بررسی می‌کنیم تا با محدودیت‌های این قانون بیشتر آشنا شوید.

دریافت مجوز کوادکوپتر برای سمپاشی مزارع

قوانین پرواز پهپاد در ایران؛ خط قرمزهایی برای تامین امنیت هلی شات

به پرواز درآوردن هلی شات و انواع پهپاد در آسمان، در همه کشورها قوانین تعریف شده و خاص خود را دارد؛ در ایران نیز مانند دیگر نقاط دنیا، چارچوب‌های معینی برای یک پرواز امن به عنوان قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران تعریف شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید تجربه پرواز موفقی را به همراه هلی شات حرفه ای و محبوب خود داشته باشید.

به‌طورکلی همه کوادکوپترها برای پرواز به مجوز احتیاج ندارند؛ بلکه فقط مدل‌های خاص و کاربردهای حرفه‌ای برخی از انواع هلی شات منجر به طراحی قوانین هلی شات در ایران شده است. در ادامه برخی از ممنوعیت‌های پرواز کوادکوپترها و قوانین پهپاد در ایران را بررسی می‌کنیم؛ به‌این‌صورت به‌راحتی متوجه می‌شوید که آیا باید برای دریافت مجوز کوادکوپتر دوربین دار خود اقدام کنید یا خیر.

۱. مکان‌های ممنوعه پرواز هلی شات و کوادکوپتر؛ مرزبندی مسیر پرواز

در قوانین پرواز پهپاد در ایران، به دلایل مختلف از جمله حفظ حریم خصوصی ساختمان‌ها و حفاظت از بخش‌های نظامی، برخی از مناطق به عنوان مناطق ممنوعه پرواز هلی شات معرفی شده‌اند. مطابق این قانون، هدایتگر کوادکوپتر اجازه ندارد هلی شات را بر فراز شهرها و نزدیک محل‌هایی مانند: تونل‌ها، اتوبان‌ها، فرودگاه‌ها، کابل‌ها و فضاهایی با امکان خطر بالا مثل: پمپ‌بنزین‌ها، سکوها، آثار باستانی و مرزهای کشور به پرواز درآورد. این نکته را در نظر داشته باشید که به‌طور‌کلی استفاده از کوادکوپتر و هلی شات در سطح شهر ممنوع است.

علاوه‌بر این، استفاده از هر وسیله الکترونیکی و کنترلی از ماشین کنترلی آفرود گرفته تا انواع هلی شات و پهپاد، در حریم بسیاری از مناطق مهم مانند منطقه‌های نظامی و فرودگاه‌ها، به‌طور‌کل ممنوع است. اگر بعد از خرید بهترین کواد کوپتر دوربین دار ارزان، از مناطق پرواز ممنوع آن به‌طوردقیق آگاهی ندارید، با کمی جستجو نقشه کاملی از این مناطق را پیدا کنید و مطابق با آن، نقطه امن پرواز بدون نیاز به مجوز پرواز هلی شات را بیابید.

صادر نشدن مجوز کوادکوپتر در آب و هوای طوفانی

۲. شرایط آب و هوایی برای مجوز پرواز پهپاد را جدی بگیرید

یکی از مواردی که در قوانین مجوز کوادکوپتر باید در نظر داشته باشید، شرایط آب‌وهوایی پرواز است. اولین زمانی که می‌توانید کوادکوپتر را در آسمان به پرواز درآورید، نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب (یعنی درست بعد از روشن شدن کامل هوا) خواهد بود. هلی شات بعد از این زمان و در صورت شرایط جوی مناسب، تا حدود نیم ساعت قبل از غروب آفتاب فرصت پرواز دارد.

از طرفی قوانین پرواز پهپاد در ایران به پرواز کوادکوپترها در هوا با رطوبت کمتر از ۹۵ درصد و باد با سرعت کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت اشاره دارند. با‌این‌حال پرواز کواد کوپتر دوربین دار در باد شدید، زیر باران و در شرایط طوفان و همچنین در غبار هوا به‌طورکلی ممنوع است. به‌طورکلی هلی‌شات‌ها در بازه دمای ۰ تا ۴۵ درجه بدون مشکل به پرواز خود ادامه دهند و در این بازه دمایی ممنوعیتی برای مجوز پهپاد وجود نخواهد داشت. درصورتی‌که به‌تازگی اقدام به خرید پهپاد ارزان کرده‌اید، برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، حتما شرایط جوی را پیش از پرواز بررسی کنید.

صادر نشدن مجوز کوادکوپتر در آب و هوای طوفانی

۳. شاخص وزن و سرعت پهپاد؛ معیارهایی تعیین‌کننده در صدور مجوز کواد کوپتر

یکی دیگر از شاخص‌های مهم قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران، مربوط به وزن دستگاه پرنده است. به‌طورکلی، هر چقدر وزن پهپاد سنگین‌تر باشد، محدودیت‌های بیشتری برای دریافت مجوز پرواز هلی شات وجود خواهد داشت. درواقع، برای پرواز یک کوادکوپتر با وزن کمتر از ۱ کیلوگرم به مجوز نیاز نیست. همچنین، هلی شات‌هایی با وزن بین ۱ تا ۱۰ کیلوگرم در صورت هدایت شدن توسط فرد دوره‌دیده و ماهر به مجوز نیاز ندارند؛ ولی اگر وزن دستگاه بیش از ۱۰ کیلوگرم باشد، باید مجوز کواد کوپتر دریافت کنید. دستگاه‌های پرنده با وزن بیشتر از ۵۰ کیلوگرم نیز به مجوز نظامی نیاز دارند؛ بنابراین هنگام خرید قطعات کواد کوپتر به وزن تقریبی دستگاه دقت کنید تا برای پرواز هلی شات به مشکل برنخورید.

درباره قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران درباره سرعت دستگاه‌های پرنده به‌طورخلاصه می‌توان گفت پرواز عمودی با سرعت تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت و پرواز افقی تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت به مجوز کوادکوپتر دوربین دار نیاز ندارد. همچنین برای پرواز با سرعت بین ۹۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، در زمین پرواز استاندار به دریافت مجوز کوادکوپتر نیاز نخواهید داشت. برای پروازهای با سرعت بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت باید مجوز نظامی دریافت کنید.

سرعت و وزن هلی شات؛ عوامل تعیین‌کننده صدور مجوز کواد کوپتر در ایران

پرواز قانونی با بهترین کوادکوپترها را از دست ندهید

به‌طورکلی، برای پرواز در خارج از شهر و طبیعت، دور از تاسیسات شهری و نظامی، به مجوز کوادکوپتر نیاز ندارید؛ بااین‌حال توصیه می‌کنیم پیش از به پرواز درآوردن گجت پرنده، قوانین پرواز کوادکوپتر در ایران در منطقه موردنظر خود را با دقت بررسی کنید. همچنین پیش از خرید هلی شات و کوادکوپتر، مشخصات دستگاه را با قوانین پرواز پهپاد در ایران مطابقت دهید و بهترین دستگاه را مطابق با هدف خود و قوانین تعریف‌شده خریداری کنید تا به مشکل برنخورید. هدایت پهپاد با سرعت و ارتفاع مناسب در مکان درست، تجربه پروازی منحصر‌به‌فرد را برای شما رقم خواهد زد.

در فروشگاه پریماتوی، بهترین و به‌روزترین محصولات پروازی دنیا با بهترین قیمت به فروش می‌رسند. با ارائه کامل‌ترین آرشیو محصولات پروازی شما را به یک پرواز بدون دغدغه دعوت می‌کنیم. برای خرید محصول از فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید و با یک کلیک، هلی شات مورد‌نظر خود را بخرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها ۱۱۱

    امیر جانفزا پاسخ

    سلام آیا وزن های شات در مجوز موثری هست

      primatoy پاسخ

      با سلام و احترام خدمت شما
      خیر، هیچ ربطی به وزن نداره. تمام مدلهایی که ساخت برند Dji هستند و از سیستم GPS پشتیبانی میکنند بدون استثنا نیاز به مجوز دارند.
      پیروز باشید

    M.M پاسخ

    مجوز رو باید از کجا بگیریم؟
    هزینه گرفتن مجوز چقدر هست؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      فقط برای بعضی از مدلها نیاز به مجوز هست.
      هزینه مجوز برای هر مدلی متفاوت میباشد.
      پیروز باشید

    وحید پاسخ

    سلام میخام مویک ایر۲ بخرم برای استفاده شخصی و فیلمبرداری خانوادگی ،آیا درخارج شهرم ازش استفاده کنم بعنوان فیلمبرداری از خانواده بازم باید مجوز بگیرم ،آیا گرفتن مجوز برای استفاده شخصی دراصل رفتن به کلاسها و آشنایی از قوانین استفاده از پهباد در مناطق ممنوعه است و ثبت سریال پرنده بنام شخص و ارزش دیگری ندارد درسته

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      برای دریافت مجوز باید پرنده و کنترل به اسم شخص خریدار شود و مجوز هم فقط به شخص خریدار تعلق میگیرد.
      مویک ایر ۲ نیاز به دریافت پلاک و مجوز دارد.
      پیروز باشید

    رضا پاسخ

    سلام خسته نباشید. ماویک مینی ٢ احتیاج به مجوز داره؟ و از کجا باید بگیریم

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله نیاز به دریافت پلاک و مجوز دارد.
      از مرکز ساماندهی پهپادهای غیر نظامی، میتونید برای دریافت پلاک و مجوز اقدام کنید.
      پیروز باشید

    یوسف پاسخ

    سلام ببخشید من اگر هلی شات مای تویز MT290 راشته باشم البته بدون دوربین میشه نصب کرد اما الان بدون دوربین و من نمیخوام دوربین نصب کنم با اینکه دوربین نداره مجوز باید بگیرم

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      این مدل نیازی به مجوز ندارند.
      پیروز باشید

    ناشناس پاسخ

    برای گرفتن مجوز میشه از طریق شما اقدام کرد؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر ، برای گرفتن مجوز بعد از خرید مدل مورد نظر باید
      از مرکز ساماندهی پهپادهای غیر نظامی، برای دریافت پلاک و مجوز اقدام کنید.
      پیروز باشید

    رادمهر پاسخ

    سلام من کواد کوپتر سایما مدل x5دارم مجوز می خواد

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر ، فقط بعضی از مدلهای حرفه ای نیاز به مجوز دارند.
      سایر مدلها محدودیت پرواز دارند که باید طبق قوانین عمل کنید.
      پیروز باشید

    Iman پاسخ

    برای پرواز مدلهای DJI تو طبیعت و خارج از شهر کلا جاهایی که مشکلی نداره، چه از نظر نظامی یا هر چیز دیگه ای باز هم نیاز به گرفتن مجوز و پلاک کردن هست ؟؟؟؟؟! از این جهت میپرسم چون پروسۀ زمانبر و دشواری داره متاسفانه ! :( ماشینم که میخوای پلاک کنی والا به اون همه مدرک نیاز نداره ، کلی عکس از خودت و مدارک شناساییت، عکس از پرندت از جهات مختلف ، عکس از کنترولر پرنده، عکس از سریال های موجود روی پرنده، عکس از خودت و پرندت در یک قاب !!!، گواهی سوء پیشینه ، گواهی پایان خدمت عکس از پشت و روی کارت پایان خدمت، گواهی اشتغال، گواهی مدرک تحصیلی ، گواهی عدم اعتیاد ، عکس از سند ازدواج ... بابا بیخیال ! آخرشم باید بریم واسه آموزشو گرفتن مدرک پرواز ! اونم واسه حداکثر نیم ساعت بلند کردن یه پهپاد کوچولو واسه تخلیه هیجانات و انجام یه تفریح ساده و سالم تو دل طبیعت به همراه خانواده!

    Sayed پاسخ

    سلام
    برای اوردن هلی شات از اروپا به ایران از طریق بار مسافرتی،مشکلی پیش نمیاد ؟؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه امکان وارد کردن به صورت شخصی و مسافری نیست و در فرودگاه دستگاه از شما گرفته میشود.
      پیروز باشید

    Sayed پاسخ

    سلام
    به نظر شما چه مدلی را از اروپا به ایران بیاورم ؟؟؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه امکان وارد کردن به صورت شخصی و مسافری نیست و در فرودگاه دستگاه از شما گرفته میشود.
      پیروز باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟