تری کوپتر چیست؟ آموزش ساخت تری کوپتر

تری کوپتر چیست؟ آموزش ساخت تری کوپتر

اولین تری کوپتر در سال ۱۹۲۳ توسط مهندس آمریکایی De Bothezat اختراع شد. در ابتدا مردم نسبت به این وسیله ترس بسیاری داشتند؛ زیرا تصور می‌کردند ممکن است روی سر آن‌ها بی‌افتد. اما پلیس سنگاپور با استفاده از tricopter یک محموله را جابه‌جا کرد و باعث شد توجه مردم به سمت این پرنده جذب شود. حال که یک قرن از این اختراع می‌گذرد، پهپادها کاربردهای بسیاری دارند و برای امور نظامی، فیلمبرداری، کشاورزی، جستجو و نجات استفاده می‌شوند.

علاوه‌بر این، سرعت‌ بالا و قدرت مانور پذیری عالی tricopter باعث شده تا مردم برای سرگرمی از تری کوپتر استفاده کنند. کوچک بودن و ساختار ساده‌ پهپاد سه موتوره افراد بسیاری  را به فکر ساخت این دستگاه انداخته است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در ادامه این مقاله به آموزش ساخت تری کوپتر خواهیم پرداخت.

تری کوپتر؛ پهباد ۳ موتوره کوچک برای سرگرمی و استفاده عمومی

در ابتدا بهتر است کمی بیشتر با tricopter یا پهپادهای ۳ موتوره آشنا شویم. مولتی درون‌ها معمولا بر اساس تعداد موتورها و با اعداد یونانی نام‌گذاری می‌شوند. از همین رو پهپادهای سه موتوره با نام Tricopter شناخته می‌شوند. تری کوپترها بااینکه سرعت و مانور پذیری بسیار بالایی دارند اما از زمان ظهور هگزا کوپترها و پهپادهای پیشرفته کمتر استفاده می‌شوند. علاوه‌بر این، شرکت‌های بزرگ نیز تمایلی نسبت به ساخت تری کوپترهای ساده ندارند و مدل‌های پیشرفته‌تری به بازار عرضه می‌کنند.

از طرفی پهپادهای سه موتوره به دلیل سادگی و راحتی در استفاده، مولتی روتور مورد علاقه نوجوانان و بزرگسالان هستند. برای ساخت تری کوپتر نیاز به ابزار بسیار ساده‌ای دارید که کلیه آن‌ها از فروشگاه فروش کوادکوپتر پریما توی قابل تهیه خواهند بود.

تری کوپتر؛ پهباد‌های سه موتوره با کاربردهای متنوع

آموزش ساخت تری کوپتر؛ چگونه پهپاد سه موتوره بسازیم؟

برای ساخت پهپاد کنترلی تری کوپتر، نیاز به ۳ موتور، ۴ ژیروسکوپ، سروو، برد تقسیم ولتاژ و فریم مخصوص tricopter دارید. علاوه‌بر این، باید حتما با نحوه استفاده از تقسیم ولتاژ‌ آشنا باشید و کمی دانش برق‌کاری داشته باشید. ناگفته نماند در مراحل آموزش ساخت تری کوپتر به سیستم و چیپ کنترل رادیویی از راه دور هم نیاز خواهید داشت.

البته پیشنهاد می‌کنیم که برق کشی و تقسیم ولتاژ tricopter را به یک فرد کاربلد بسپارید تا در آینده مشکلی برای پهباد سه موتوره شما شما رخ ندهد. اگر نگران خراب شدن یا کار نکردن پهپاد دست ساز هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به قیمت هلی شات dji در فروشگاه پریما توی داشته باشید و محصولی آماده با بهترین قیمت تهیه کنید.

موتور؛ مهم‌ترین مورد در فهرست لوازم مورد نیاز برای ساخت کوادکوپتر

تهیه یا ساخت فریم؛ پیش نیاز ساخت پهباد کنترلی تری کوپتر

فریم همان بدنه پهباد است که قسمت‌های مختلف دستگاه روی آن نصب خواهد شد. فریم‌های پهباد آماده در بازار موجود هستند و بعضی از این فریم‌ها به‌طور پیش‌فرض دارای سروو و برد تقسیم هستند که کار شما را ساده می‌کنند.

البته با کمی خلاقیت می‌توان با استفاده از چوب‌بستی و مواردی ازاین‌دست یک فریم Y یا T شکل ساده تهیه کرد. روی این فریم باید ۳ محل برای نصب موتور و یک محل برای سروو اصلی‌ تری کوپتر در نظر بگیرید. ساخت فریم با چوب بستنی پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا مقاومت بسیار کمی دارد و قابل اطمینان نیست. توجه داشته باشید هرچه کیفیت بدنه پهباد حرفه‌ای در محصولات آماده بیشتر باشد، قیمت هلی شات حرفهای نیز بیشتر خواهد شد.

مرحله دوم؛ نصب موتورها و سروو تری کوپتر

برای ساخت تری کوپتر به ۳ موتور با مشخصات یکسان نیاز داریم. معمولاً نوع موتور متناسب با فریم در مشخصات آن ذکرشده است.  بعد از انتخاب موتور مناسب و اتصال آن به بازوها باید با استفاده از سیم و پیچ و مهره‌ها موتورها را به سروو و برد تقسیم متصل کنید.

ناگفته نماند فریم‌های حرفه‌ای دارای ژیروسکوپ هستند که وظیفه مشخص کردن وضعیت پهپاد را دارد. بدون ژیروسکوپ پهباد در تشخیص میزان ارتفاع، زاویه پرواز و جهت پرواز ضعف بسیاری خواهد داشت. برای هر ۱ موتور نیاز به ۱ عدد باتری کواد کوپتر دارید و جمعا برای روشن کردن تری کوپتر به سه باتری نیاز خواهید داشت.

مرحله سوم؛ قرار گیری ملخ و سایر لوازمtricopter

حال که موتورها روی فریم نصب شده‌اند، باید نسبت به جای گذاری ملخ‌های دستگاه اقدام کنید. بر اساس اندازه فریم و نوع موتور به‌کاررفته در ساخت این پهپاد نیاز به ملخ‌هایی با سایزهای متفاوت دارید.

برای مثال یک فریم ۲۰۰ گرمی با موتور ۲۰ تا ۳۰ آمپر به یک ملخ ۸ تا ۱۰ اینچی نیاز دارد. سایر اتصالات اضافی مانند محافظ ملخ نیز در این مرحله باید در جای خود قرار گیرند.نصب مخلک‌ها روی فریم تری کوپتر؛ یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت تری کوپتر

مرحله چهارم؛ نصب باتری تری کوپتر

تری کوپتر برای پرواز کردن به یک منبع انرژی نیاز دارد. باتوجه‌به سه موتوره بودن این نوع از پهپادها نیاز به باتری‌های قدرتمندی ندارید و سه باتری با ظرفیت‌های ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌آمپری برای پهپاد سه موتوره شما مناسب هستند.

مرحله پنجم و آخر، نصب و ایجاد اتصال کنترل رادیویی

حالا تری کوپتر شما شکل یک پهباد واقعی را به خود گرفته اما هنوز یک کار بسیار مهم باقی مانده که نصب کنترل رادیویی است. چیپ بلوتوثی به شما اجازه می‌دهد مانند یک خلبان حرفه‌ای پهباد خود را هدایت کنید. شما می‌توانید کنترل رادیویی آماده را از فروشگاه‌های معتبر مانند پریماتوی خریداری کنید.

اگر مهارت کافی کار با این ابزار را ندارید، نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا دفترچه راهنمای داخل جعبه کنترل، نحوه تنظیم و کالیبره کردن را به شما آموزش می‌دهد. اگر جعبه حاوی دفترچه آموزشی نیست، از فروشنده بخواهید تا نحوه کالیبره کردن و اتصال کنترل رادیویی به پرنده جدید را به شما آموزش دهد.

تری کوپتر بسازیم یا بخریم؟ کدام به صرفه‌تر است؟

در این مقاله با آموزش ساخت تری کوپتر همراه شما بودیم و با ویژگی این پهبادهای سه موتوره کوچک آشنا شدیم. برای ساخت tricopter، ابتدا باید قطعات مورد نیاز را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید. علاوه‌بر این،

باید دانش کافی برای برق کشی پهپاد را داشته باشید. باتوجه‌به این موارد، خرید یک کوادکوپتر گزینه‌ای به صرفه‌تر از ساخت کوادکوپتر است! به نظر شما، خرید کوادکوپتر به صرفه تر است یا ساخت آن؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟