کوادکوپتر آتش نشان، کاربرد جدید هلی شات برای آینده

تکنولوژی کوادکوپتر ها و پهپادها هر روز نسبت به قبل پیشرفته‌تر می‌شود. اضافه شدن قابلیت‌های جدید، کاربردهای جدیدی نیز برای پهپاد ها به همراه دارد. یکی از این کاربردهای جدید، کمک به آتش نشان‌ها برای خاموش کردن آتش است. کوادکوپتر آتش نشان، چشم آتش نشان‌ها در آسمان به حساب می‌آید و انجام عملیات جستجو، خاموش کردن آتش و نجات دادن افراد را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. این کوادکوپتر ها که به تازگی جای خود را در ایستگاه‌های آتش نشانی پیدا کرده‌اند می‌توانند آینده امداد رسانی و آتش نشانی را تغییر دهند. با پریماتوی در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر با نسل جدید کوادکوپترهای آتش نشان آشنا شویم.

کوادکوپتر آتش نشانی

کوادکوپتر آتش نشان چیست؟

پهپاد آتش نشان یا کوادکوپتر آتش نشان در واقع یک کوادکوپتر فوق حرفه‌ای است که ابزار قدرتمندی مانند دوربین‌های حرارتی مجهز شده است. هلی شات آتش نشان در پیش، حین و بعد از انجام عملیات آتش نشانی نقش مهمی ایفا می‌کند. این پرنده‌های کوچک از زاویه بالا، جزئیات میدان نبرد با آتش را به اطلاع آتش نشان‌ها می‌رسانند و با قابلیت‌های ویژه خود به مقابله مؤثر با آتش یا نجات جان انسان‌ها کمک می‌کنند.

استفاده از کوادکوپتر آتش نشان در سراسر جهان در حال افزایش است. پیش بینی می‌شود بیش از ۸۸۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان برای ارتقا کوادکوپترهای آتش نشان هزینه شده است. با این حال همچنان در ایران از این تکنولوژی کارآمد در آتش نشانی‌ها استفاده نمی‌شود.

دوربین حرارتی هلی شات

چگونه از کوادکوپتر آتش نشان برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود؟

کوادکوپتر آتش نشان یک هلی شات با دوربین‌های مخصوص است. این کواد کوپتر دوربین دار با استفاده از دوربین‌های حرارتی صحنه نبرد را آنالیز می‌کند و از راه‌های مختلفی به آتش نشان‌ها برای محار آتش یاری می‌رساند. در ادامه به وظایف کوادکوپتر آتش نشان اشاره می‌کنیم.

بررسی وضعیت آتش سوزی و زیر نظر گرفتن آن توسط کوادکوپتر

تصاویر هوایی تهیه شده با پهپاد آتش نشان قبل از شروع فرآیند آتش نشانی می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار فرماندهان قرار دهد. جستجوی ۳۶۰ درجه محیط آتش سوزی، مشاهده دقیق وضعیت آتش از میان دود با استفاده از دوربین‌های حرارتی نصب شده روی کوادکوپتر، معین کردن محل ورود یا خروج با استفاده از چراغ‌های هوایی و … از مهم‌ترین وظایف کوادکوپترهای آتش نشان هستند.

دسترسی بهتر به محل وقوع حادثه و جلوگیری از به خطر افتادن جان امدادگران

پهپاد ها این قابلیت را دارند تا هرجایی که انسان‌ها نمی‌توانند حضور داشته باشند، در صحنه حاضر شوند. سالانه بسیاری از آتش نشان‌ها در حین جستجو یا انجام امداد رسانی در محل‌های ناامن جان خود را از دست می‌دهند. هلی شات آتش نشان با شناسایی دقیق محل امدادرسانی از جان آتش نشان‌ها محافظت می‌کند.

استفاده از دوربین حرارتی هلی شات آتش نشان برای کنترل آتش

در یک حادثه آتش سوزی، هر ثانیه و هر لحظه ارزش زیادی برای آتش نشان‌ها دارد. کوادکوپتر آتش نشانی با استفاده از دوربین حرارتی محل دقیق آتش سوزی و منبع آن را به امدادگران نشان می‌دهد. همچنین نقاط ضعف ساختمان آتش گرفته که نیاز به حمایت دارد دارد را مشخص می‌کنند. به این ترتیب آتش نشانان با سرعت بیشتر و به شکل مؤثرتری به مقابله با آتش سوزی می‌پردازند و از تخریب بنا نیز جلوگیری می‌کنند.

استفاده از کوادکوپتر آتش نشان برای امداد رسانی و جستجو

با استفاده کوادکوپتر می‌توان محدوده بسیار گسترده‌تری را برای جستجو و امداد رسانی پوشش داد. حتی در صورت نیاز می‌توان از طریق پهپاد تجهیزات امداد رسانی مانند ماسک تنفسی را برای قربانیان حوادث آتش سوزی ارسال کرد. یافتن قربانیان در دل دود یا در تاریکی شب یکی دیگر از ویژگی‌های پهپاد های آتش نشان است.

استفاده از هلی شات آتش نشانی در جنگل ها

کواد کوپتر آتش نشان چه کاربردهایی دارد؟ چه زمانی باید از هلی شات آتش نشان کمک بگیریم؟

این دسته از پهپاد ها به شکل گسترده‌ای در امداد رسانی و مقابله با آتش سوزی‌ها نقش دارند. به طور کلی در هر حادثه‌ای در پیش، حین و بعد از عملیات امداد رسانی می‌توان از هلی شات آتش نشان استفاده کرد. علاوه بر مهار آتش در موارد زیر نیز کوادکوپتر آتش نشان به یاری امدادگران می‌آید.

کاربرد هلی شات در هنگام بروز بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله

با استفاده از قابلیت‌های هلی شات آتش نشان، می‌توان تصاویر هوایی از محل بروز فاجعه تهیه کرد. این تصاویر در تخمین میزان خسارات وارد شده نقش بسیار مهم دارند. همچنین در هنگام بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، پهپاد ها بهترین وسیله برای یافتن افراد گم شده و شناسایی محل قربانیان هستند. به طور کلی یک تصویر هوایی از منطقه می‌تواند جزئیات بسیار حیاتی را در اختیار امدادگران قرار دهد.

استفاده از کوادکوپتر آتش نشان در مناطق جنگلی و صعب العبور

آتش سوزی در جنگل‌ها یکی از چالش‌های بسیار مهمی است که هر ساله بسیاری از کشورها را درگیر می‌کند. دسترسی سریع به منطقه آتش سوزی و تصمیم گیری درست در مورد نحوه مهار آتش می‌تواند از گسترش آن جلوگیری کند. هلی شات ها به عنوان چشمان ما در آسما بهترین وسیله برای بررسی آتش سوزی‌ها در طبیعت هستند. با استفاده از این کوادکوپترهای دوربین دار، مراکز اصلی آتش سوزی را شناسایی می‌کنند و دیگر نیاز نیست تا اعضای تیم امداد جان خود را برای بررسی صحنه از نزدیک به خطر بیاندازند. به این ترتیب نبرد با آتش بسیار مؤثرتر از گذشته خواهد شد.

تجهیزات هلی شات آتش نشان

کوادکوپتر آتش نشان از چه اجزایی تشکیل شده است؟ آشنایی با تجهیزات هلی شات آتش نشان

کوادکوپتر آتش نشان شباهت زیادی به یک هلی شات ساده دارد با این تفاوت که برای پرواز در شرایط سخت و تصویربرداری به تجهیزات فوق العاده ای مجهز شده است. دوربین حرارتی مهم‌ترین تجهیزات این نوع از هلی شات ها به حساب می‌آید. این دوربین‌ها قابلیت شناسایی مرکز آتش پنهان شده در زیر دود و همچنین شناسایی قربانیان، اجساد یا افراد آسیب دیده را دارند. دوربین دید در شب یکی دیگر از تجهیزات نصب شده روی کوادوکوپتر آتش نشان است که دید مناسب را در جستجوهای شبانه فراهم می‌کند.

در کنار این دوربین‌های پیشرفته، از دوربین‌های تصویر برداری قدرتمند با قابلیت زوم بالا (بیش از ۳۰ برابر) برای بزرگنمایی تصاویر و مشاهده جزئیات نیز استفاده می‌شود. چراغ بزرگ برای تامین نور کافی در جستجوی شبانه نیز از دیگر اجزای مهم کوادکوپتر آتش نشانی است. به طور کلی کاربرد این هلی شات ها با کوادکوپترهای دوربین دار معمولی متفاوت است به همین دلیل از تجهیزات ویژه‌ای در ساخت آن‌ها استفاده شده است. اگر قصد خرید یک کوادکوپتر معمولی را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهنمای خرید هلی شات را مطالعه کنید تا پهپاد ها را براساس نیاز خود خریداری نمایید.

نقش کوادکوپتر آتش نشان در آینده

آیا کوادکوپترها می‌توانند در آینده نزدیک جای آتش نشان‌ها را بگیرند؟

کوادکوپترها به تنهایی نمی‌توانند آتش را خاموش کنند. آن‌ها تنها ابزاری برای شناسایی مراکز اصلی آتش سوزی هستند و یک ابزار کمکی مؤثر برای آتش نشان‌ها به حساب می‌آیند. در واقع هلی شات آتش نشانی به امدادگران کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. کوادکوپترهای آب پاش نیز همچنان کارایی لازم را ندارند. با این حال، با توجه به پیشرفت تکنولوژی پهپاد ها شاید در آینده‌ای نچندان دور، شاهد حضور کوادکوپترها به جای انسان‌ها در صحنه‌های مهار آتش سوزی باشیم. برای اینکه اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی کوادکوپتر ها و نحوه استفاده از آن‌ها در آینده به دست آورید توصیه می‌کنیم مقاله آموزش کوادکوپتر را مطالعه بفرمایید.

کوادکوپتر آتش نشان، هلی شات های نجات دهنده در آینده

در این مقاله با کوادکوپتر آتش نشان، وظایف و کاربردهای آن آشنا شدیم. استفاده از هلی شات ها در صحنه‌های آتش سوزی می‌تواند از جان آتش نشان‌ها و قربانیان محافظت کند. همچنین احتمال موفقیت عملیات امداد رسانی را افزایش دهد. با این حال، متاسفانه از این تکنولوژی کارآمد فعلاً در ایران استفاده نمی‌شود. اگر علاقه مند به خرید کوادکوپترها و تصویر برداری هوایی با هلی شات‌ها هستید می‌توانید از طریق شماره تماسهای موجود در سایت با پریماتوی ارتباط برقرار کنید. کارشناسان حرفه‌ای ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟