چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم؟

ماشین‌های کنترلی بهترین ابزار سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت هستند که کوچک و بزرگ را عاشق خود می‌کنند. برگزاری مسابقه با ماشین کنترلی یکی از تفریح‌های لذت‌بخشی است که تا ساعت‌ها شما و دوستانتان را سرگرم می‌کند؛ اما گاهی اوقات سرعت ماشین‌های کنترلی با آنچه که شما انتظار دارید، ممکن است هم‌خوانی نداشته باشد. اصلا نگران نباشید! با چند راهکار عالی به‌راحتی می‌توانید پرسرعت ترین ماشین کنترلی جهان را برای خود داشته باشید. اگر می‌پرسید چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم، این مقاله برای شما نوشته شده است. به خواندن مطلب پیش رو ادامه دهید تا چند ترفند جذاب و کاربردی را به شما آموزش دهیم.

۱٫ تعویض موتور؛ اولین راهکار برای افزایش سرعت ماشین کنترلی

برای پاسخ به سؤال چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم، اولین پیشنهاد ما تعویض موتور ماشین آرسی با یک موتور براشلس است. موتور براشلس نسبت به موتورهای معمولی که روی اکثر ماشین‌های کنترلی نصب می‌شود، سریع‌تر و درعین‌حال کم‌مصرف‌تر است. در انتخاب موتور براشلس به دنبال موتورهایی با ثابت سرعت موتور (KV) بیشتر باشید. هرچه عدد KV نوشته‌شده روی موتور بزرگ‌تر باشد، قدرت آن نیز بیشتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که قدرت موتور روی قیمت ماشین کنترل آفرود و سایر مدل‌ها نیز تاثیرگذار است.

تغییر موتور باعث افزایش سرعت ماشین کنترلی خواهد شد و درعین‌حال قدرت آن را نیز افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب با خرید ماشین کنترلی آفرود و نصب موتور براشلس روی آن، صاحب یک ماشین آرسی بسیار قدرتمندتر خواهید شد. البته در بعضی از موارد ممکن است خرید یک ماشین کنترلی پرسرعت از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از تعویض موتور یک ماشین معمولی برای افزایش سرعت باشد.

۲٫ تعویض باتری را برای زیادکردن سرعت ماشین کنترلی جدی بگیرید!

فرقی نمی‌کند از چه ترفندی برای زیادکردن سرعت ماشین کنترلی استفاده کنید؛ تا زمانی که یک باتری قدرتمند روی آرسی خود نداشته باشید، این تغییرات فایده‌ای نخواهد داشت؛ زیرا پرسرعت ترین ماشین کنترلی جهان قطعا یک باتری با ظرفیت بالا خواهد داشت. اگر می‌خواهید تفاوت ماشین کنترلی خود را به رخ سایرین بکشید، به سراغ باتری‌هایی با ظرفیت ولتاژ بالا بروید. باتری‌های لیتیوم پلیمری معمولی گزینه‌های بسیار خوبی هستند؛ اما باتری‌های نیکل متال هیدراید (NiMH) انرژی بیشتری در اختیار موتور قرار می‌دهند.

اگر قصد بیشتر کردن سرعت ماشین کنترلی خود از طریق تعویض باتری را دارید، باید دقت کنید که اندازه باتری جدید با باتری قدیمی یکسان باشد. به‌این‌ترتیب هنگام نصب باتری دچار مشکل نخواهید شد. علاوه‌بر اندازه باتری و ولتاژ بیشتر، باید تحمل ESC (کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت) را در نظر بگیرید.

اگر ESC قدرت تحمل کافی در مقابل ولتاژ بالا را نداشته باشد، امکان تعویض باتری را نخواهید داشت. شما با تعویض باتری می‌توانید سرعت ماشین کنترلی خود را حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهید؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید باتری ماشینتان را عوض کنید، توصیه می‌کنیم یک ماشین کنترلی حرفه ای بخرید تا هیجان بیشتری را تجربه کنید.

تعویض باتری؛ برای افزایش سرعت ماشین کنترلی

۳. تغییر نسبت چرخ‌دنده‌ها؛ استفاده از تکنیک‌های مهندسی برای ساخت ماشین کنترلی سریع

درون بدنه ماشین دو چرخ‌دنده دایره‌ای شکل به هم پیوسته قرار دارند. این چرخ دنده‌ها از لحاظ اندازه و جنس با هم متفاوت هستند. چرخ‌دنده کوچک‌تر (Spur) فلزی است و چرخ‌دنده بزرگ‌تر (Pinion) از جنس پلاستیک ساخته شده است. علم فیزیک می‌گوید: هرچقدر تعداد دندانه‌های چرخ‌دنده بزرگ‌تر بیشتر و تعداد دندانه‌های دنده کوچک‌تر کمتر باشد، سرعت و شتاب ماشین کنترلی افزایش پیدا خواهد کرد. 

البته برای زیاد کردن سرعت ماشین کنترلی با تغییر نسبت چرخ‌دنده‌ها باید به این نکته توجه کنید که نسبت دنده‌ها باید باتوجه‌به نوع استفاده و مسیر حرکت ماشین تغییر کند؛ زیرا در مسیرهای کوتاه، بلند، کم‌پیچ یا پرپیچ نسبت دنده‌های مناسب متغیر خواهد بود. اگر در حال مسابقه دادن هستید باتوجه‌به نوع مسابقه خود دنده‌های کوچک‌تر یا بزرگتر را انتخاب کنید.

۴٫ تعویض بوش با بلبرینگ؛ ترفند ساخت ماشین کنترلی سریع و خشن

در اکثر ماشین‌های کنترلی برای کاهش هزینه از بوش‌های برنجی ارزان‌قیمت استفاده شده است. وجود بوش در ساختار ماشین کنترلی باعث کاهش سرعت ماشین کنترلی می‌شود. ازهمین‌رو یکی از ترفندهای حرفه‌ای افزایش سرعت ماشین کنترلی استفاده از بلبرینگ است که از هدر رفتن انرژی موتور جلوگیری کرده و افزایش عمر باتری را به همراه دارد.

به یاد داشته باشید که در پر سرعت ترین ماشین کنترلی جهان نیز از بلبرینگ به‌جای بوش استفاده می‌شود. برای تعویض بوش با بلبرینگ باید پیچ و مهره‌های چرخ‌ها را باز کرده و چرخ‌ها را از محورها جدا کنید. واشرها را از انتهای محورها بردارید، سپس با استفاده از پیچ گوشتی سر فیلیپ، محفظه اطراف شافت محرک را باز کنید و بوش‌های داخل آن را بیرون بیاورید. چهار بلبرینگ باکیفیت را به جای بوش‌ها درون شافت قرار دهید و شافت و محور محرک را دوباره جمع کنید. تعویض بوش با بلبرینگ، کم‌هزینه‌ترین گزینه‌ای است که در پاسخ به سوال «چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم» مطرح می‌شود.

تعمیر بوش و بلبرینگ؛ افزایش دهنده سرعت ماشین کنترلی

۵. استفاده از چرخ مناسب برای افزایش سرعت و شتاب ماشین کنترلی

چرخ‌های معمولی ماشین‌های کنترلی برای شرایط مختلف مناسب هستند و در هر شرایطی می‌توانند تا ۸۰ درصد کارایی را داشته باشند. بااین‌حال اگر می‌خواهید کارایی ماشین آرسی خود را در مسابقه به ۱۰۰ از ۱۰۰ برسانید، باید از چرخ‌های مناسب شرایط مسابقه استفاده کنید. در هنگام انتخاب بهترین چرخ بر اساس شرایط مسابقه، به موارد زیر دقت کنید:

  • چرخ‌هایی با آج بلند چسبندگی بیشتری دارند و در سطوح لغزنده مانند گل‌ولای یا علف عملکرد بهتری نشان می‌دهند.
  • چرخ‌هایی با آج کوتاه روی فرش، چمن کوتاه و موکت گزینه‌های بهتری هستند.
  • چرخ بدون آج و صاف بهترین گزینه برای مسیرهای صاف و درعین‌حال سخت مانند جاده‌های آسفالت هستند.
  • اگر مسیر مسابقه ترکیبی است، چرخ‌هایی با آج کوتاه گزینه‌های مناسبی هستند؛ زیرا می‌توانند تعادل را در شرایط مختلف برقرار کنند.

چرخ‌های مناسب مسابقه، در شرایط سخت بهتر دوام می‌آورند و در کنار سایر راهکارهایی که در مقاله «چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم» به آن اشاره کردیم باعث افزایش سرعت آرسی شما می‌شوند.

۶. وزن کم؛ ویژگی مشترک انواع ماشین کنترلی پرسرعت

در ماشین‌های کنترلی مسابقه‌ای که سرعت حرف اول و آخر را می‌زند، عوض کردن فریم ماشین آرسی با یک فریم سبک گرافیتی یا آلومینیومی، انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. قطعات پلاستیکی سنگین یا فلزی باعث کند شدن ماشین شما خواهند شد. البته فراموش نکنید کاهش وزن بیش از حد ماشین باعث کاهش چسبندگی در هنگام تغییر جهت می‌شوند.

۷٫ بدنه آیرودینامیک؛ ویژگی شاخص پرسرعت ترین ماشین کنترلی جهان

بدنه‌های صیقلی و صاف که کمترین مقاومت را در مقابل هوا ایجاد می‌کنند، باعث افزایش سرعت ماشین‌های کنترلی می‌شوند. در سرعت‌های بالاتر، این تغییرات بیشتر خود را نشان می‌دهند. در سرعت‌های پایین نیز هدایت‌پذیری بهتر ماشین کنترلی نکته‌ای است که اهمیت استفاده از بدنه آیرودینامیک را مشخص می‌کند. آیرودینامیک بودن بدنه هنگام خرید کواد کوپتر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. کوادکوپترهایی که بدنه آیرودینامیک و سرعت بالاتری دارند، گزینه مناسب‌تری برای فیلم‌برداری‌های هوایی با سرعت بالا به شمار می‌روند.

تجربه شادی و هیجان با ماشین کنترلی پرسرعت پریماتوی

در این مقاله با بررسی ۷ راهکار فوق‌العاده سعی کردیم به سوال «چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم؟» پاسخ دهیم. شاید به نظرتان اغراق‌آمیز برسد، اما استفاده از همه این راهکارها به شما کمک می‌کند تا سرعت ماشین کنترلی خود را به بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسانید. البته که ماشین کنترلی شما نیز باید ظرفیت این تغییرات را داشته باشد. اگر یک ماشین کنترلی قدیمی دارید، شاید صرف هزینه برای افزایش سرعت آن مقرون‌به‌صرفه نباشد. در چنین شرایطی خرید پرسرعت ترین ماشین کنترلی جهان را از پریماتوی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شما چه تجربه‌ای از زیادکردن سرعت ماشین کنترلی دارید؟ نظرها و تجربه‌هایتان را با ما و سایر خوانندگان مجله پریماتوی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه سرعت ماشین کنترلی را زیاد کنیم؟

برای افزایش سرعت ماشین کنترلی می‌توانید از راه‌هایی مانند تعویض موتور، تعویض باتری، نصب بلبرینگ و چرخ‌های مناسب استفاده کنید.

موتور پرسرعت ترین ماشین کنترلی جهان از چه برندی است؟

موتور براشلس پرقدرت‌ترین موتور ماشین کنترلی محسوب می‌شود که از سرعت بالاتری نسبت به سایر موتورها برخوردار است.

بدنه ماشین کنترلی سرعت بالا باید از چه جنسی باشد؟

فریم سبک گرافیتی یا آلومینیومی معمولا بهترین فریم برای ماشین کنترلی پرسرعت است.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟