چرا هلیکوپتر کنترلی پرواز نمیکند؟ علت کج بلند شدن کوادکوپتر

در صورت پرواز نکردن کوادکوپتر اولین دلیلی که به ذهن افراد می‌رسد، اتمام شارژ آن است؛ درصورتی‌که پرواز نکردن کوادکوپتر به دلایل متعددی رخ می دهد و فقط به باتری آن مربوط نمی‌شود. بعضی از دلایل بلند نشدن کوادکوپتر را می‌توان در لحظه و بدون داشتن دانش تخصصی تعمیر برطرف کرد؛ اما برای حل بعضی از مشکلات باید کوادکوپتر را نزد تعمیرکار حرفه‌ای ببرید. در این مقاله ۴ علت بلند نشدن هلیکوپتر کنترلی را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم و راهکارهای حل این مشکل را به شما توضیح می‌دهیم. با استفاده از اطلاعات این مقاله به‌راحتی می‌توانید علت کج بلند شدن کوادکوپتر یا پرواز نکردن آن را تشخیص دهید و برای حل آن اقدام کنید.

۱. کالیبره نشدن؛ مهم‌ترین علت کج بلند شدن کوادکوپتر

در همه کوادکوپترهای حرفه‌ای از دستگاه‌هایی با نام مولتی روتر استفاده شده است که به تعادل سیستم پروازی هلی شات کمک می‌کنند. البته این مولتی روترها برای داشتن عملکرد صحیح باید کالیبره شوند. کالیبره کردن به معنی کنترل صحت و توازن پارامترهای الکترونیکی آن و تنظیم مولتی روترها است.

کالیبره نبودن را می‌توان اولین و مهم‌ترین علت کج بلند شدن کوادکوپتر دانست. البته کالیبره کردن کوادکوپتر کار سختی نیست، اما بسیاری از خریداران به‌درستی آن را انجام نمی‌دهند یا از ضرورت انجام آن آگاه نیستند. هلی‌شات کالیبره‌نشده، توان پرواز ندارد. از طرف دیگر اگر کوادکوپتر به‌خوبی کالیبره نشود، هنگام پرواز و جهت‌یابی ممکن است به زمین برخورد کند. به یاد داشته باشید که حتی بعد از خرید کوادکوپتر dji که بهترین برند کوادکوپتر در جهان شناخته می‌شود نیز باید فرایند کالیبره کردن را انجام دهید.

برای کالیبره کردن هلی شات کافی است آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. در این حالت می‌توان با گاز و فرمان مولتی روتر را هم‌زمان به سمت راست-پایین حرکت داد. در این موقع چراغ‌های پرنده به‌صورت چشمک‌زن درمی‌آیند و با گذشت چند ثانیه ثابت می‌شوند. وقتی چراغ‌ها روشن شدند، کالیبره شدن با موفقیت انجام می‌شود. فرآیند کالیبره کردن در همه‌ هلی‌شات‌ها یکسان است.

کالیبره نشدن؛ اصلی‌ترین علت کج بلند شدن کوادکوپتر

۲. ست نبودن ریموت با پرنده؛ علت بلند نشدن هلیکوپتر کنترلی

در پاسخ به سوال «چرا هلیکوپتر کنترلی پرواز نمیکند» می‌توان به ست نبودن کوادکوپتر با ریموت آن اشاره کرد. برای تنظیم کردن ریموت با هلی‌شات ابتدا آن را روشن کنید. پس از روشن شدن چراغ‌ها بلافاصله ریموت را ابتدا به سمت بالا و سپس پایین حرکت دهید. در این هنگام چراغ‌های پرنده و ریموت کنترل از حالت چشمک‌زن خارج شده و ثابت می‌شوند. شنیدن صدای کوتاه بوق به معنی ست شدن کامل ریموت با کوادکوپتر است.

این روش ست کردن برای انواع هلیکوپترها از جمله کوادکوپتر تاشو قابل‌ انجام است. چنانچه با انجام این کار باز هم در فرایند ست کردن ریموت و پرنده به مشکل خوردید، باید به سراغ فروشنده بروید. به یاد داشته باشید که یک بار تنظیم کردن ریموت کافی است و برای هر بار پرواز نیازی به ست کردن جداگانه نخواهد بود.

۳- بلند نشدن کواد کوپتر ناشی از نصب نادرست ملخ‌ها

نصب نادرست ملخ‌ها را می‌توان یکی از رایج‌ترین دلایل پرواز نکردن کوادکوپتر دانست. در برخی مدل‌ها نصب نادرست ملخ‌ها باعث پرواز کج هلی‌شات یا حتی بلند نشدن آن می‌شود. البته همه هلی‌شات‌ها نیاز به نصب ملخ‌ها ندارند و برخی از ملخ‌ها قابل جدا کردن نیستند. به‌عنوان مثال، هلی شات sjrc از جمله برندهای مطرح کوادکوپتر است که شما را با مسائل مرتبط با ملخ درگیر نمی‌کند.

درصورت شکستن ملخ‌ها باید هنگام تعویض به نصب صحیح آن‌ها توجه کنید. علامت‌های B و A نوشته‌شده روی ملخ‌ها کار نصب را برای‌تان راحت می‌کند. همچنین برای نصب ملخ‌های هلی‌شات می‌توانید از دفترچه راهنما یا فروشنده کمک بگیرید.

بررسی صحت نصب ملخ‌ها هنگام پرواز نکردن کوادکوپتر

۴- چرا هلیکوپتر کنترلی پرواز نمیکند؟ سلامت باتری را بررسی کنید!

باتری را می‌توان عامل اصلی حرکت کوادکوپتر دانست. هلی‌شات‌ها بسته به قدرت پروازی ظرفیت باتری متفاوتی دارند. قدرت پرواز و ظرفیت باتری از مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید هلی شات ارزان باید به آن‌ها توجه کنید و ارزش خرید محصول موردنظرتان را بسنجید.

استفاده از هلی‌شات با باتری ضعیف با آسیب‌های جدی به پرنده همراه خواهد بود. در ابتدای خرید هلی‌شات باتری باید به‌درستی در دستگاه قرار بگیرد. برخی اوقات باتری هلی شات پر است، اما ریموت نیاز به باتری جدید دارد. ازهمین‌رو برای یافتن علت پرواز نکردن هلیکوپتر کنترلی اسباب بازی یا کوادکوپتر حرفه‌ای حتما باتری هلی‌شات و ریموت آن را بررسی کنید.

نکات مهم برای نگهداری و افزایش طول عمر کوادکوپتر

تا این قسمت از مقاله دلایل پرواز نکردن کوادکوپتر را بررسی کردیم و راهکارهایی برای از بین بردن علت کج بلند شدن کوادکوپتر یا پرواز نکردن آن توضیح دادیم. چنانچه علت بالا نرفتن هلیکوپتر کنترلی هیچ‌کدام از موارد بالا نبود، برای عیب یابی کوادکوپتر به مراکز تعمیر معتبر مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلاتی مانند پرواز نکردن هلیکوپتر یا پرواز نامتعادل آن نکاتی که در ادامه بررسی کرده‌ایم را حتما مدنظر قرار دهید.

استفاده صحیح از کوادکوپتر؛ راز طول عمر پرنده

۱- تمیز نگه داشتن هلی‌شات؛ ساده‌ترین راه برای جلوگیری از خرابی کوادکوپتر

هلی شات یا هر وسیله‌ای که در فضای باز پرواز می‌کند، ممکن است دچار کثیفی مثل گرد و خاک شود. اولین توصیه برای مراقبت از هلی‌شات تمیز نگه داشتن آن است. گرد و خاک و آلودگی بعد از هر بار پرواز، به درون موتور نفوذ کرده و کم‌کم عملکرد آن را مختل می‌کند.

همچنین درصورت استفاده از کوادکوپتر حرفه‌ای دوربین‌دار توصیه می‌کنیم همیشه قبل و بعد از پرواز، لنز دوربین آن را تمیز کنید تا عکس و فیلم‌های باکیفیت‌تری داشته باشید؛ بنابراین پس از هر پرواز به خوبی هلی شات را تمیز کنید و آن را در جعبه خود قرار دهید.

۲- قبل از پرواز با هلی‌شات، شرایط مختلف را بسنجید

عوامل مختلفی در تجربه یک پرواز خوب با هلی‌شات موثر هستند که شرایط آب‌وهوایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. فارغ از شرایط آب‌وهوایی، زمانی که باتری هلی‌شات ضعیف شد، هرگز از آن استفاده نکنید. ضعیف بودن باتری نه‌تنها یک دلیل پرواز نکردن هلیکوپتر کنترلی است؛ بلکه روی سلامت و عملکرد کلی کوادکوپتر تاثیر می‌گذارد. علاوه‌بر این‌ها، توصیه می‌کنیم پرواز با هلی‌شات را به زمانی موکول کنید که حوصله و تمرکز کافی داشته باشید؛ زیرا در مواقع بی‌حوصلگی، امکان برخورد کوادکوپتر با موانع بسیار بالا است.

جلوگیری از خراب شدن کوادکوپتر با پرواز در آب‌وهوای مناسب

۳- بررسی مداوم سلامت کوادکوپتر قبل از هر پرواز

چک‌آپ دوره‌ای برای همه وسایل کنترلی از جمله کوادکوپتر، هلی‌شات یا حتی هلی‌کوپتر اسباب‌بازی کنترلی لازم است. هلی‌شات‌ها به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته لازم است هر چند وقت یکبار موردبررسی قرار بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌های زمانی مختلف سلامت باتری، ملخ‌ها و موتور هلی‌شات را بررسی کنید و در صورت نیاز به تعمیر آن بپردازید. اگر این بازدید و چک‌آپ را به‌صورت مرتب انجام دهید، هلی‌شات هیچ وقت با مشکل جدی مواجه نمی‌شود؛ این کار همچنین به عیب یابی کواد کوپتر در مواقع موردنیاز بسیار کمک می‌کند.

عیب یابی کواد کوپتر و تعمیر تخصصی هلی شات را به پریماتوی بسپارید!

با مطالعه این مطلب حتما متوجه شده‌اید که چرا هلیکوپتر پرواز نمیکند و برای رفع مشکل آن باید چه کاری انجام دهید. بعضی از دلایل پرواز نکردن کوادکوپتر مانند کالیبره نبودن و کم بودن شارژ‌ توسط خودتان قابل‌حل است؛ اما برای رفع مشکلات جدی‌تر باید حتما به مرکز تعمیرات تخصصی مراجعه کنید.

پریماتوی علاوه‌بر عرضه انواع کوادکوپتر، هلی‌شات و ماشین کنترلی، خدمات تخصصی تعمیر این محصولات را نیز با بالاترین کیفیت عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از خدمات تخصصی مجموعه ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

رایج ترین علت بلند نشدن کواد کوپتر چیست؟

کالیبره نشدن، عدم تنظیم ملخ ها و رادیو کنترل هلی شات را می توان از جمله دلایل بلند نشدن کوادکوپتر دانست. در این مقاله دلایل مختلف پرواز نکردن هلی شات را بررسی می کنیم.

آیا می توان علت بلند نشدن هلی شات را برطرف کرد؟

در بسیاری از مواقع خود کاربران می توانند به سادگی مشکل را شناسایی کنند. اما در برخی موارد نیز ممکن است هلی شات نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد.

آیا همه هلی شات ها با مشکل پرواز نکردن مواجه می شوند؟

خیر، در بسیاری از مواقع می توان با کمک تنظیم درست دستگاه از ابتدا پرواز مناسبی را تجربه کرد. در موارد کمی هلی شات نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

دیدگاه‌ها ۲۲۳

    علی پاسخ

    سلام خسته نباشید. من یه کوادکوپتر syma X8 دارم. رادیو کنترل و باتری کوادکوپتر تعویض شده ولی در ارتفاع کم میاره وپایین می‌آید. میشه به من کمکی بکنید. ممنون از سایت خوبتون.

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      این مورد باید به صورت دقیق بررسی شود. ممکنه مشکل از سیستم بارومتر و یا نیم سوز شدن موتورها باشد.
      برای راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید
      پیروز باشید

    آرمین پاسخ

    هلیکوپتر مدل s111g همه ملخ هاش میچرخه ولی پرواز نمی کنه

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه از مشکلات مربوط به هلیکوپتر بی اطلاع هستیم.
      پیروز باشید

    امیرحسین پاسخ

    سلام من یک هلی کوپتر lh 1301 دارم موقعی که روشنش میکنم بالا نمیره روی زمین فقط پره هاش کار میکنه قبلا بلد نبودم باهاش کار کنم از بالا افتاد زمین از اون به بعد دیگه بالا نرفت میله کنار شم شکسته ولی میلشو یه جوری درست کردم میشه از میلش یا باتریش باشه یا مال موترش هست
    ممنون میشم جواب‌ بدید

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      احتمال زیاد مشکل از شکستگی میله تعادل هست.
      متاسفانه از سایر مشکلات مربوط به هلیکوپتر بی اطلاع هستیم.
      پیروز باشید

    محمدامین عاشقی جیران پاسخ

    سلام خسته نباشید. من هلیکوپتر syma S111G دارم نمیدونم چرا پرواز نمیکنه و وقتی که میخوام به پرواز در بیارم پرواز نمیکنه و هی دور خودش میچرخه چی کار کنم تا درست بشه ممنون اگه کمک کنین

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه از مشکلات مربوط به هلیکوپتر بی اطلاع هستیم.
      پیروز باشید

    آراز پاسخ

    ببخشید من یه سایما x5 hw دارم روشن میکنم از ده سانت بالاتر نمیره و کمی بوی سوختگی میده باتری رو چندین ماه شارژ نکرده بودم مشکل از باتری هست یا یه چیز دیگه ممکنه

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      با توجه به اینکه چندماه از باتری استفاده نشده احتمالا مشکل از باتری هست. برای بررسی دقیق تر با ما تماس بگیرید.
      پیروز باشید

    رهام پاسخ

    سلام من یه هلی شات یا همون کواد کوپتر دارم مدلشو نمیدونم...
    وقتی روشنش میکنم سه تا از پره ها کار میکنه ولی یکیش نه
    ولی میدونم متمعن هستم که مشکل از یکی از متوراشه
    چون جای متورا هم عوض کردم یکی از متور هارو به هر کدو از پره ها میندازم کار نمیکنه •
    لطفا سریع تر جوابم رو بدید•
    چتور میشه متور رو تعمیر کرد•◇

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      ایراد از موتور هست و باید دستگاه رو برای تعمیرکار بفرستید تا مشکل رفع شود.
      پیروز باشید

    مهدی پاسخ

    سلام.وقت بخیر.من کواد کوپتر x8hw دارم.باتری رو شارژ کردم و کواد رو روشن کردم چراغهاش چشمک میزنه ولی نا منظم.مدام نور چراغاش کم و زیاد میشه و حتی برای چند ثانیه خاموش میشن و به کنترلش وصل نمیشه که روشنش کنم.قبلا هم زمین خورده بود یکی از موتوراش تو دور کند کار نمیکنه ولی موقعی که میخواد تیک آف کنه مثل بقیه شروع به کار میکنه.مشه بفرمایید این دو تا ایراد از چی میتونه باشه؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      این مورد باید به صورت دقیق بررسی شود. ممکنه مشکل از برد اصلی دستگاه باشد.
      برای راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید.
      پیروز باشید

    امیرحسین پاسخ

    مال من اصلاً ارتباط با کوادکوپتر نمیکنه(به هر روشی میکنم) قبل میشد و الان چراغاش ثابت نمیشه و ملخ ها نمیچرخه چکار کنم؟؟؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      به احتمال خیلی زیاد باتری کوادکوپتر دچار مشکل شده و همین باعث میشه که با کنترل ارتباط برقرار نکند. باتری پرنده را بررسی کنید.
      پیروز باشید

    سعید پاسخ

    سلام خداقوت ، من یه هلی کوپتر s107 دارم که چند وقتی خواب بود ، بعد از چند دقیقه کار کردن باهاش همه چی خوب بود ولی یدفه وقتی میخام بلندش کنم تعادل نداره و همش به طرفین میره و ثابت نمیره بالا ، آیا مشکل جدی؟ یا خودم میتونم درست کنم؟ سپاسگذارم از شما

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه از مشکلات مربوط به هلیکوپتر بی اطلاع هستیم.
      پیروز باشید

    محمد پاسخ

    سلام خسته نباشید.من یه کوادکوپتر مدل درون دارم که یکی از موتور هاش خیلی خیلی ضعیفه در حدی که وقتی میخوام بیارمش بالا اون بالش بالا نمیاد و کوادکوپتر رو زمین دور خودش پیچ میخوره.لطفا کمکم کنید.ممنون

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      به احتمال زیاد موتور کوادکوپتر آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.
      پیروز باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟