عکس هوایی چیست؟ مشخصات و کاربردهای عکس‌های هوایی را بشناسید

با شنیدن نام عکس هوایی اغلب تصاویر ماهواره‌ای در ذهن نقش می‌بندد. تصاویری که معمولا توسط ابزارهای ماهواره‌ای پیشرفته گرفته می‌شوند و هدفی مشخص دارند. اما علاوه بر این تصاویر، عکس‌هایی هستند که با اهداف کاربردی اما ساده‌تر ثبت می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت عکس‌های هوایی انواع و البته اهداف متفاوت با درجه اهمیت مختلفی دارند. اگر درباره عکس‌های هوایی اطلاعات دقیق‌تری می‌خواهید، این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به طور کامل درباره عکس هوایی و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد و بهترین ابزارها را برای ثبت تصاویر هوایی به شما معرفی می‌کنیم.

عکس هوایی؛ شاخه مهم در عکاسی صنعتی

اگر به تصاویر ثبت شده هوایی نگاهی بیندازید، اغلب تصاویری با کاربری‌های شهری، صنعتی و عمرانی می‌بینید. از این تصاویر می‌توان فهمید که عکاسی هوایی یکی از شاخه‌های اصلی در عکاسی صنعتی است. ثبت تصویر هوایی یکی از تکنیک‌های عکاسی است که در آن از نقاط مرتفع، عکسبرداری می‌کنند. در این عکس همه ویژگی‌های مورد نظر در سطح زمین پدیدار است. برای مثال اگر هدف عکسبرداری، نقشه برداری برای پروژه‌های عمرانی باشد، ناهمواری‌های سطح زمین، پستی و بلندی‌ها و نقاط حاشیه‌ای در عکس هوایی به خوبی ثبت خواهد شد.

گاهی عکس‌های هوایی هدف‌هایی ساده‌تر دارند. برای مثال اگر برای یک پروژه تحقیقاتی عمرانی مشغول جمع آوری اطلاعات هستید، می‌توانید در ارتفاع کمتر از سطح زمین عکس برداری کنید. خرید کوادکوپتر در این فرایند بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

عکس برداری هوایی با پهپاد

عکس هوایی چه کاربردهایی دارد؟

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت عکس هوایی در دنیای صنعت و تکنولوژی امروزی شده، بررسی سطحی وسیع به صورت کلی و از نمایی کمتر دیده شده است. این نما به مجریان پروژه کمک می‌کند تا همه زوایا را به خوبی بشناسند و نقاط خارج از دسترس را در فرایند اجرا کنترل و برای استفاده از آن‌ها برنامه ریزی کنند. این شیوه از عکاسی صنعتی بسیار کاربردی است. کاربردهای این عکس‌ها را در لیست زیر بشناسید.

برآورد ویژگی‌های زمین؛ کاربرد مهم عکس‌های هوایی در پروژه‌های عمرانی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث ایجاد و البته رواج عکس‌های هوایی بود، بررسی موقعیت‌های نظامی و صنعتی است. این عکس‌ها در حقیقت به مستندات مهمی تبدیل می‌شوند که بخش مهمی از فرایند اجرایی پروژه تحت تاثیر آن‌ها خواهد بود.

برای مثال یکی از مهم‌ترین قدم‌ها قبل از شروع پروژه‌های عمرانی، بررسی مساحت زمین، پستی و بلندی‌ها، نقاط پرت و زوایای آن است. ابزارهای عمرانی می‌توانند تنها بخشی از اطلاعات را به دست آورند. بنابراین برای ایجاد یک دید کلی، نیاز به تصویری از نمای بالا وجود دارد. این تصاویر می‌توانند به صورت هوایی و با ابزارهایی مانند هلی شات و پهپادهای پرنده ثبت شوند. قدرت پرواز پهپاد و ارتفاع ممکن برای آن می‌تواند با توجه به مدل کوادکوپتر و نیاز پروژه تعریف شود. اما مهم‌ترین ویژگی که باید در این هلی شات‌های وجود داشته باشد، ملخ‌های قدرتمند هستند. بنابراین هنگام خرید قطعات کوادکوپتر، به این ویژگی دقت کنید.

عکس برداری با پهپاد در پروژه های عمرانی

نقشه برداری هوایی؛ بهترین ابزار برای تعیین نقاط جغرافیایی

با توجه به اینکه نقشه برداری به نقطه گذاری دقیق نیاز دارد، یکی از مهم‌ترین ابزارهای برای تعیین مختصات جغرافیایی، نقشه برداری هوایی است. نقشه برداری هوایی که به آن فتوگرامتری نیز می‌گویند، با کمک هواپیماهای دوربین دار یا انواع پهپاد از کوادکوپتر تاشو تا پیشرفته ترین انواع آن انجام می‌شوند. تصاویر ثبت شده از این پهپادها با کمک نرم افزارهایی تخصصی، به نقشه‌هایی با فرمت خاص تبدیل می‌شوند و قابلیت استفاده پیدا می‌کنند.

عکس هوایی از زمین

ساخت تیزر تبلیغاتی با عکس هوایی؛ قابلیت عمومی‌تر عکس هوایی در تبلیغات

عکس‌های هوایی علاوه بر قابلیت‌های جدی در صنایع، می‌توانند استفاده عمومی‌تری نیز داشته باشند. در حقیقت کاربرد عکس هوایی می‌تواند با توجه به نیاز و پروژه‌های شما تغییر کند. برای مثال اگر قصد تبلیغات برای یک فضای خاص مانند باغ‌هایی با کاربری تجاری، مجتمع‌های تجاری و شهرک‌های مسکونی را دارید، عکس هوایی از کلیت فضا می‌تواند محتوای تصویری مناسبی برای تیزرهای تبلیغاتی و معرفی این پروژه ها باشد.

تبلیغات با عکس هوایی هلی شات

تفاوت عکس هوایی با عکس ماهواره‌ای در چیست؟

اولین وجه تمایز عکس هوایی با عکس ماهواره‌ای در وسعت پوشش منطقه است. در حقیقت عکس‌های ماهواره‌ای، مناطق را به صورتی واید تحت پوشش خود درمی‌آورند. به همین دلیل جزئیات کمتر در آن‌ها مشخص می‌شود. این موضوع باعث شده تا برای پروژه‌های عمرانی کاربرد چندانی نداشته باشند. این نوع عکس برداری بیشتر در حوزه نظامی و جغرافیایی کاربرد دارد.

همچنین عکس‌های ماهواره‌ای ابزارهای پیشرفته‌تری دارند. دوربین‌هایی که برای نقشه برداری هوایی و تعیین نقاط هدف به کار برده می‌شوند، معمولا قابلیت‌هایی فراتر از یک دوربین ساده دارند. اما به دلیل پیچیدگی، هزینه زیاد و نیاز به مجوز برای عکس‌های هوایی که به سرعت مورد نیازند استفاده نمی‌شود.

عکس برداری ماهواره ای

انواع عکس هوایی؛ کدام زاویه عکس هوایی مناسب تر است؟

عکس‌برداری هوایی نیز مانند عکاسی معمولی نیازمند زوایای مختلف است. در حقیقت زاویه دوربین در عکس هوایی، بیش از هرچیز به کاربری عکس وابسته است. برای مثال ممکن است عکس هوایی برای شناسایی زوایای یک زمین شخص مثلا یک زمین کشاورزی مورد استفاده باشد. در این شرایط بهتر است عکس هوایی قائم از این فضا برداشت شود.

عکس هوایی قائم

اما برای معرفی و تبلیغ یک مجتمع تجاری، عکس هوایی مایل بهترین گزینه خواهد بود. بخشی از زاویه سازی تصاویر، با کمک قابلیت‌های پهپاد شکل می‌گیرد. بنابراین خرید یک پهپاد کارآمد در این مرحله بیشترین کمک را به شما خواهد کرد. برای آشنایی با انواع پهپاد و کسب اطلاعات بیشتر درباره قابلیت هلی شات‌ها، مقاله راهنمای خرید هلی شات را بخوانید.

عکس هوایی مایل

خرید انواع هلی شات و پهپاد مناسب عکسبرداری هوایی از پریماتوی

ما در فروشگاه اینترنتی پریماتوی، شما را برای خرید بهترین پهپاد با توجه به کاربردی مورد نیازتان راهنمایی می‌کنیم. برای خرید انواع مدل هلی شات و کوادکوپتر می‌توانید به صفحه فروشگاهی ما سر بزنید. همچنین در صورت تماس با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۷۴۱۲ مستقیما می‌توانید با بخش فروش مکالمه کنید و راهنمایی جامعی از همکاران ما در این بخش بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟