آموزش ریست کواد کوپتر؛ چگونه هلی شات را ریست کنیم؟

کواد کوپتر ممکن است به دلایل مختلف مثل برخورد با موانع دچار خرابی شود؛ درواقع علت کج بلند شدن کوادکوپتر در بسیاری از موارد همین مورد است. در برخی از مواقع برای تعمیر هلی شات لازم است به تعمیرکار مراجعه کنید؛ اما همیشه راه‌حل چندان دور نیست و با یک تکنیک راحت می‌توانید به عیب یابی کواد کوپتر و تعمیر آن بپردازید.

قصد داریم در ادامه این مقاله، روش ریست کواد کوپتر یا همان کالیبره کردن هلی شات را بررسی کنیم. در ادامه نیز به شما خواهیم گفت که در چه مواقعی کوادکوپتر به ریست کردن احتیاج دارد. برای ثابت نگه داشتن کوادکوپتر، نکات گفته‌شده در این مقاله را با دقت اجرا کنید.

آموزش ریست کوادکوپتر؛ ریست کردن هلی شات در ۲ مرحله

ریست کردن هلی شات کار بسیار ساده ای است؛ برای ریست کردن هلی شات ابتدا رادیو کنترلی که هنگام خرید کوادکوپتر تهیه کرده‌‌اید را به دستگاه هلی شات وصل کنید. معمولا با روشن کردن همزمان هلی شات و رادیو کنترل، ارتباط بین دو دستگاه برقرار می شود. دقت داشته باشید که در هنگام ریست کوادکوپتر، دستگاه حتما روی زمین و در حالت تراز باشد.

۱. ریست کردن ژیروسکوپ؛ اولین قدم برای ریست کواد کوپتر

ریست کردن ژیروسکوپ اولین اقدام برای تنظیم تعادل کواد کوپتر است. برای ریست کردن ژیروسکوپ کافی است پس از اتصال رادیو کنترل به کوادکوپتر، هر دو جوی استیک را به سمت پایین و راست فشار دهید. در این هنگام چراغ هلی شات شروع به چشمک زدن می‌کند و پس از چند ثانیه ثابت می‌شود. در ادامه باید نسبت به ریست کردن بارومتر اقدام کنیم.

۲. ریست کردن بارومتر؛ مرحله نهایی برای ریست کردن هلی شات

در این مرحله هر دو جوی استیک را به سمت گوشه پایین و چپ فشار دهید. در مرحله ریست کردن بارومتر هم دوباره کوادکوپتر شروع به چشمک زدن می‌کند و پس از چند ثانیه ثابت می‌شود. پس از پشت سر گذاشتن این دو گام، کوادکوپتر شما با موفقیت ریست می‌شود.

قرار دادن هلی شات روی زمین؛ اولین قدم برای ریست کواد کوپتر

با ریست کواد کوپتر یا کالیبره کردن هلی شات چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

ریست کواد کوپتر یا برگشت به تنظیمات کارخانه، باعث می‌شود همه اطلاعات موجود روی دستگاه پاک شود. به عبارت دیگر هنگامی که هلی شات را ریست می‌کنیم، همه تنظیماتی که قبلا هنگام خرید کوادکوپتر روی آن انجام داده بودیم، به حالت اولیه و پیش‌فرض باز می‌گردند. در نظر داشته باشید که فرقی نمی‌کند قیمت کوادکوپتر دوربین دار ارزان باشد یا گران؛ در بسیاری از موارد برای تنظیم تعادل کواد کوپتر در مدل‌های مختلف، راهی به جز ریست کردن آن وجود ندارد. 

تقریبا همه دستگاه‌های الکترونیکی از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه پشتیبانی می‌کنند. برای مثال بسیاری از تعمیرکاران گوشی در اولین اقدام برای تعمیر موبایل، آن را به تنظیمات کارخانه باز می‌گردانند؛ اما آیا برای تعمیر هلی شات نیز در اولین اقدامات باید ریست کواد کوپتر را انجام داد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

تنظیم تعادل کواد کوپتر با ریست کردن دستگاه

در چه مواقعی به ریست کردن هلی شات نیاز داریم؟

ریست کردن هلی شات در همه مواقع توصیه نمی‌شود؛ معمولا فقط در مواقعی به ریست کردن هلی شات نیاز داریم که اتفاق جدی برای پرنده افتاده باشد. در ادامه ۳ موقعیتی که در آن‌ها مجبور به ریست کواد کوپتر هستیم را بررسی می‌کنیم. 

۱. تنظیم تعادل کواد کوپتر هنگام پرواز؛ یکی از دلایل ریست هلی شات

در برخی مواقع بعضی از انواع کوادکوپتر حرفه‌ای یا معمولی، هنگام پرواز به سمتی خاص متمایل می‌شوند. اگر کواد کوپتر به‌درستی پرواز کند، نباید به سمت چپ یا راست متمایل شود؛ بنابراین اگر کوادکوپتر هنگام پرواز از مسیر اصلی منحرف می‌شود، احتمالا مشکل از تنظیمات آن است. البته برخی مواقع مهارت کاربر برای پرواز دادن هلی شات کافی نیست؛ بنابراین حتما باید در هنگام ریست کردن هلی شات اطمینان حاصل کنید که علت کج بلند شدن کوادکوپتر مربوط به بر هم خوردن تنظیمات آن است.

۲. برخورد با مانع یا افتادن هلی شات هنگام پرواز؛ علت ریست کردن کواد کوپتر

گاهی اوقات در هنگام پرواز با شرایطی روبه‌رو می‌شویم که هلی شات به موانعی مثل دیوار یا درخت برخورد می‌کند. معمولا در هنگام برخورد با مانع امکان بر هم خوردن تنظیمات بالا می‌رود. در این شرایط بهترین راه حل تنظیم مجدد هلی شات است.

برخورد هلی شات با موانع؛ علت ریست کردن کواد کوپتر

ریست کردن کواد کوپتر چه تفاوتی با کالیبره کردن آن دارد؟

کالیبره کردن به معنی کنترل صحت و توازن دستگاه الکترونیکی است. پس از خرید هلی شات باید در اولین قدم نسبت به کالیبره کردن دستگاه و تنظیم تعادل کواد کوپتر اقدام کرد. در حقیقت کالیبره کردن فقط یک بار و آن هم قبل از اولین پرواز انجام می‌شود. پس از کالیبره کردن هلی شات، دستگاه به صورت متعادل پرواز می‌کند. 

ریست کردن کوادکوپتر زمانی انجام خواهد شد که هلی شات با مشکلی جدی مواجه شود؛ حتی در بسیاری از موارد و در طول عمر کوادکوپتر نیازی به ریست کردن مجدد پرنده نداریم. 

آیا بدون ریست کوادکوپتر مشکل پرواز برطرف می‌شود؟

نیاز به ریست کردن مجدد کوادکوپتر زمانی پیش می‌آید که هلی شات آسیب دیده باشد. در حقیقت اگر بتوان به‌درستی از کواد کوپتر مراقبت کرد و مهارت پروازی خود را ارتقا داد، کمتر با مشکل هلی شات مواجه خواهید شد. در ادامه چند نکته را برای مراقبت بهتر از کوادکوپتر و مراقبت از تنظیمات پهپاد بررسی می کنیم.

۱. زمان بیشتری را به تمرین پرواز کوادکوپتر اختصاص دهید

همانطور که در بخش مشکلات رایج ریست کردن هلی شات گفتیم، برخورد با موانع در مسیر پرنده یکی از مشکلات رایج است. اگر بتوانید زمان بیشتری برای پرواز کوادکوپتر اختصاص دهید، احتمال برخورد پرنده با موانع بسیار کم می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید عمر هلی شات افزایش پیدا کند، تمرین‌های مستمر خود را بیشتر و بیشتر کنید.

۲. برای جلوگیری از خراب شدن کوادکوپتر، دستگاه را تمیز نگه دارید

شاید این نکته بدیهی به نظر برسد اما بسیاری به آن بی‌توجه هستند؛ کثیف بودن هلی شات باعث آسیب دیدن بدنه و حتی موتور آن می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر پرواز هلی شات را با دقت تمیز کنید. از طرف دیگر پس از اتمام مدت زمان پرواز نیز هلی شات را تمیز و سپس در جعبه قرار دهید. 

۳. پیش از پرواز کوادکوپتر شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنید

اگر احساس می‌کنید آب و هوا برای پرواز پرنده مناسب نیست، بهتر است پرواز را به زمانی دیگر موکول کنید؛ هوای ناپایدار، امکان ضربه دیدن هلی شات را بیشتر می‌کند. معمولا در شرایط ناپایدار جوی احتمال برخورد هلی شات با موانع و آسیب دیدن پرنده بسیار بالا است.

حتی زمانی که خودتان هم حس و حالی برای پرواز دادن هلی شات ندارید، بهتر است قید پرواز کردن را بزنید. در این مواقع هیچ وقت فریب برند یا قیمت دستگاه را نخورید؛ دستگاه هلی شات ارزان یا گران، هر دو ممکن است در آب‌وهوای ناپایدار سقوط کنند

خراب شدن کواد کوپتر در شرایط هوایی نامساعد

ریست کوادکوپتر؛ اولین قدم برای تنظیم تعادل دستگاه

ریست کواد کوپتر یکی از اولین اقدامات برای تعمیر هلی شات یا تنظیم مجدد آن است. برای ریست کردن کافی است طبق دستورالعملی که در این مقاله گفتیم عمل کنید تا کواد کوپتر در کمتر از ۱ دقیقه به تنظیمات اولیه بازگردد. برای این که دستگاه هلی شات کمتر به ریست کردن نیاز داشته باشد، نکاتی که برای نگهداری از کوادکوپتر بررسی کردیم را جدی بگیرید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع کوادکوپتر با شماره‌های درج‌شده در سایت پریماتوی در ارتباط باشید؛ همکاران ما آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

کالیبره کردن هلی شات به چه معناست؟

کالیبره کردن هلی شات به معنی صحت توازن پروازی هلی شات است. معمولا هلی شات را در هنگام خرید و پیش از اولین پرواز کالیبره می کنند.

منظور از ریست کردن کوادکوپتر چیست؟

ریست کردن کوادکوپتر به معنی بازگشت به تنظیمات کارخانه است. در هنگامی که تمامی تنظیمات دستگاه در اثر ضربه بهم خورده است، هلی شات را ریست می کنند. در این مقاله توضیحات مفصل تری در خصوص ریست کردن کوادکوپتر را بررسی می کنیم.

چگونه می توان هلی شات را ریست کرد؟

برای ریست کردن هلی شات باید ژیروسکوپ و بارومتر را ریست کرد. پیشنهاد می کنیم راهنمایی بیشتر در خصوص ریست کردن هلی شات را در طول مقاله مطالعه بفرمایید.

دیدگاه‌ها ۱۲

    محمدرضا پاسخ

    سلام عزیز تورا قرآن قسمت می دم لطفاً جوابمو بده میگم من وقتی پرندم رو می فرستم هوا کلا خودش اوتوماتیک به سمت راست می‌ره چگونه درستش کنم یا خود کنترل رو ریست کنم ممنون میشم تورا قرآن بهم بگو

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      لطفا فردا با مجموعه تماس بگیرید تا همکارانمون در بخش فنی شما رو راهنمایی کنند.
      پیروز باشید

    ایمان پاسخ

    سلام، چرا کوادکوپتر سایما من به وای فای موبایلم وصل نمیشه؟

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      این مشکل دلایل مختلفی دارد ، برای بررسی دقیق تر مشکل لطفا با شماره های فروشگاه تماس بگیرید.
      پیروز باشید

    پارسا صادقی پاسخ

    سلام کواد کوپتر ۳تا بال سرعت میره یکی از بالش کم میره چیکار کنم درست بشه کمک کنید اسمش ZyMA X5UW

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      ما این مدل رو خیلی وقته که نداریم و نسبت به مشکلاتش بی اطلاعیم.
      پیروز باشید

    محمد هاشم جعفری پاسخ

    سلام
    وقت تون بخیر
    دلیل اینکه دوربین فانتوم ۴ موقعی که روشن میکنم دستگاه رک کج وایمیسته چیه همیشه هم سمت چپ
    ممنون میشم راهنمایی کنید لطفا

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      برای رفع مشکل باید دوربین پرنده و خود پرنده رو کالیبره کنید.
      پیروز باشید

    عباس پاسخ

    ببخشید الان دقیقا کارشناس سایت کارش چیه اینجا؟ همه امدن مشکلاتشون رو اعلام کردن کارشناس فقط گفته یا تماس بگیرید که طرف رو قانع کنه بیاره واسه تعمیر و هزینه های بالای تعمیرات رو بگیره، یا گفته این مدل ما نداریم و بی اطلاعیم ازش، درکل کارشناس نیست که مشاوره بده، طرف کلی قسم قران داده گفته پرنده ی من خودش میره یه سمت عوض اینکه بهش بگه چطوری کالیبره کنی جواب داده زنگ بزن شرکت تا بگم چه روزی بیاریش خودم کالیبره کنم خداتومن پول بگیرم غیراز اینه؟؟؟؟ 😏😉 عوض کاسبی یه ذره به فکر مشتری باشید، همیشه پول در آوردن مهم نیست، اینقدر به مشتری به عنوان پول دوپا نگاه نکنید، کافیه دیدگاه ها رو بخونید تا متوجه منظورم بشین

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شما اگر مشتری ما باشید میدونید که ما بدون یک ریال هزینه تمام این کار ها رو انجام میدیم و هیچوقت بابت پشتیبانی و اموزش از هیچ یک از عزیزان هزینه ای دریافت نمیکنیم.
      پشتیبانی چه برای مشتریان خودمون و چه برای سایر عزیزان رایگان هست و تا جایی که تونستیم همیشه کمک کردیم و یک ریال هم هزینه ای دریافت نکردیم.
      این که گفتیم با مجموعه تماس بگیرید برای این هست که همه مدلها یک روش کالیبره کردن و تنظیمات ندارند و هر مدلی یک روش کالیبره داره و تلفنی بهتر میشه این موارد رو توضیح و اموزش داد. ضمنا ما اصلا اعلام نکردیم حضوری تشریف بیارید به دلیل اینکه ما اصلا فروش حضوری نداریم!!!
      ما حتی برای خیلی از مشتریانی که از فروشگاه های دیگه دستگاه تهیه کردن هم اموزش رایگان داریم و فیلم اموزشی که توسط خودمون تهیه شده رو برای عزیزانی که نیاز دارند ارسال میکنیم.
      خیلی خوبه که شخص و فروشگاهی رو زود قضاوت نکنیم و اول از نحوه خدماتشون مطلع بشیم و بعد اگر رضایت نبود انتقاد کنیم.
      پیروز باشید

    ali پاسخ

    ببخشید من یه کوادکوپتر سایما دارم ایکس ۸پرو دارم بدنه.ضربه داشت من بدنه عوز کردم ولی متاسفانه یادم رفت سوکت جی پی اس وصل کنم بعد روشن شدن چراغ ها ثابت شد بازش کردم سوکت وصل کردم درست شد ولی فقط در خانه درست پرواز می‌کنه وقتی جی پی اس وصل میشه یهو دایره تشکیل میده و خودشو میکوبه به دیوار همین ریست که تو سایت شما بود انجام دادم انگار تنظیمات به هم خورده راهی هست کل سیستم باز نشانی انجام بدم راه شما چیه با تشکر از خدمات شما

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      این ایراد از سیستم جایروسکوپ پرنده هست و باید جایروسکوپ ریست شود.
      ریست کردن با دستگاه و توسط متخصص تعمیرات باید انجام شود.
      از بخش تماس با ما با در سایت ، با بخش تعمیرات در تماس باشید تا همکارانم مشکل رو برای شما رفع کنند.
      موفق باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟