آموزش پرواز با کواد کوپتر برای افراد مبتدی

اولین پرواز با کوادکوپتر همواره سرشار از احساسات مختلفی مانند استرس، هیجان و شور و شوق همراه است. اولین گام برای پرواز همیشه سخت‌ترین قدم است و چالش‌های متنوعی را از چگونگی تیکاف تا فرود نهایی به همراه دارد. برای داشتن یک پرواز عالی باید اقدامات ابتدایی را انجام دهید و تسلط کافی روی هدایت هلی شات داشته باشید. در نهایت نیز با اصول خاصی باید نسبت به لندینگ یا فرود کوادکوپتر اقدام کنید. اگر تاکنون با کوادکوپتر کار نکرده‌اید، نگران نباشید! در این مقاله جامع‌ترین آموزش کوادکوپتر فارسی را ارائه داده‌ایم. با استفاده از اطلاعات این مقاله قادر خواهید بود که بدون ترس و استرس پرواز خوبی را تجربه کنید.

آماده‌سازی هلی‌شات؛ اولین گام در آموزش کوادکوپتر دوربین دار

رعایت نکات ایمنی و موارد امنیتی از مهم‌ترین موارد مطرح در آموزش کوادکوپتر دوربین دار است. قبل از اقدام به پرواز کوادکوپتر از کامل بودن شارژ باتری پهباد مطمئن شود. اگر شارژ باتری هلی‌شات کامل نباشد، فشار شدیدی به دستگاه وارد خواهد شد که از عمر مفید آن می‌کاهد.

در اولین پرواز کواد کوپتر باید نسبت به کالیبره کردن مولتی روتر اقدام کنید. اگر مولتی روتر به‌عنوان یکی از اجزای اصلی هلی شات به‌خوبی کالیبره نشود، جهت‌یابی درستی نخواهد داشت. جهت‌یابی اشتباه روتر منجر به سقوط یا خطا در پرواز کوادکوپتر می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از پرواز، حتما آموزش کنترل پهپاد اسباب بازی یا دوربین‌دار را از طریق مطالعه دفترچه راهنمای کواد کوپتر فرا بگیرید.

آموزش کار با کوادکوپتر با آماده‌سازی هلی شات

روشن کردن موتور؛ گامی ساده در آموزش کوادکوپتر

بعد از آماده‌سازی هلی‌شات برای پرواز، باید به سراغ نحوه روشن کردن موتور در آموزش پرواز کوادکوپتر برویم. اهرم گازی را که روی ریموت کنترل قرار گرفته است، یک‌بار به سمت بالا و بار دیگر به سمت پایین حرکت دهید. با این کار ارتباط بین ریموت کنترل و موتور برقرار می‌شود. با بالا آوردن اهرم موتورها روشن می‌شوند و ملخ‌ها شروع به چرخیدن می‌کنند. معمولاً در این زمان چراغ‌ها از حالت چشمک‌زن ثابت می‌شوند.

پیش به سوی ابرها با آموزش شروع پرواز با هلی شات

اصلی‌ترین قسمت آموزش کوادکوپتر فارسی در مرحله عملی با تیکاف آغاز می‌شود. تیکاف یا بلند شدن با کمک اهرم گاز صورت می‌گیرد. برای تیکاف کافی است اهرم گاز را به سمت بالا حرکت دهید. در این زمان پرنده از زمین بلند شده و به‌صورت عمودی به طرف بالا می‌رود.

نکته مهم در آموزش کار با هلی شات این است که برای تیکاف باید اهرم گاز را بسیار نرم و آهسته حرکت دهید. اگر به یک‌باره اهرم را به طرف بالا بکشید، هلی شات به‌سرعت حرکت می‌کند و در چنین شرایطی ثابت نگه داشتن کوادکوپتر بسیار دشوار خواهد شد. بعضی از انواع پهباد کنترلی دوربین دار مانند DJI از تیکاف و لندینگ خودکار پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی به کنترل و ثابت نگه داشتن کوادکوپتر حین پرواز کمک می‌کند.

آموزش کار با کوادکوپتر با آماده‌سازی هلی شات

هدایت پرنده؛ مهم‌ترین مرحله در آموزش کار با کواد کوپتر

پس از بلند شدن هلی شات بایستی درست مثل یک خلبان کوادکوپتر را هدایت کنید. هدایت و کنترل کواد کوپتر با کمک ریموت صورت می‌گیرد. ازهمین‌رو تسلط کامل بر دکمه‌ها و اهرم‌های مختلف ریموت، یک گام مهم در آموزش پرواز با کوادکوپتر محسوب می‌شود. اهرم فرمان به شما کمک می‌کند که پرنده را به سمت جلو، عقب، راست و چپ هدایت کنید. با کمک اهرم گاز هم می‌توان ارتفاع پرنده را زیاد یا کم کرد. اگر پیش از پرواز یک مسیر ذهنی را برای خودتان ترسیم کنید، لذت بیشتری از هدایت کوادکوپتر خواهید داشت. البته هنگام ترسیم نقشه پرواز باید ظرفیت باتری هلی شات را نیز در نظر بگیرید تا حین پرواز، شارژ کوادکوپتر تمام نشود.

لذت نهایی پرواز کوادکوپتر با یک لندینگ عالی

در آموزش کوادکوپتر نحوه لندینگ دستگاه درست مانند تیکاف است. برای یک فرود موفق کافی است گاز را به‌طور آهسته به سمت پایین حرکت دهید. با این کار ارتفاع پرنده کاهش می‌یابد و هلی‌شات کاملاً به زمین نزدیک می‌شود. زمانی که پرنده بسیار به زمین نزدیک شد، اهرم را تا آخر به سمت پایین بکشید تا فرود به‌خوبی انجام شود.

در همین حالت دسته را نگه ‌دارید تا موتورها هم کاملاً خاموش شوند. مشابه با زمان بلند شدن هلی شات فشار بالایی به اهرم وارد نکنید. اگر هلی شات با سرعت بالا فرود بیاید، ممکن است هر لحظه سقوط کند یا صدمات قابل‌توجهی به آن وارد شود.

آموزش کنترل کوادکوپتر هنگام فرود با پایین کشیدن اهرم ریموت

نکات مهم در آموزش کنترل کوادکوپتر

تا این قسمت از مقاله جامع آموزش کوادکوپتر فارسی، به آموزش پرواز کوادکوپتر از آماده‌سازی هلی‌شات و تیکاف تا فرود پرداختیم. این مراحل در پرواز انواع هلی‌شات‌ها از جمله کوادکوپتر فیلمبرداری، عکس‌برداری یا حتی اسباب‌بازی مشابه یکدیگر است. بااین‌حال هنگام استفاده از هلی‌شات‌های فیلم و عکس‌برداری باید دقت بیشتری داشته باشید. برای داشتن یک پرواز عالی و جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیب به هلی‌شات لازم است نکات مهمی را مدنظر قرار دهید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱- برای اولین پرواز کوادکوپتر یک محیط امن را انتخاب کنید

اگر به‌تازگی شروع به آموزش کوادکوپتر دوربین دار کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یک محیط خلوت و امن را برای پرواز انتخاب کنید. پرواز کوادکوپتر در محیط‌های شلوغ و خطرناک استرس و چالش بیشتری به همراه دارد؛ زیرا هر لحظه ممکن است هلی شات به افراد یا موانع برخورد کند و به آن‌ها آسیب جدی وارد شود. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم تا کامل شدن فرایند آموزش کنترل کوادکوپتر و به دست آوردن مهارت‌های کافی در محیط‌های امنی مانند پارک‌های خلوت، جاده‌های خارج از شهر و حتی داخل فضاهای بسته کوادکوپتر را پرواز دهید.

شروع آموزش پرواز با کوادکوپتر در مکان امن و خلوت

۲- ارتفاع برگشت به خانه (RTH) و BEGINNER را فعال کنید

برخی از هلی‌شات‌ها قابلیت برگشت به نقطه ابتدایی پرواز را دارند. پیشنهاد می‌کنیم اگر کوادکوپتر شما هم به این فناوری مجهز است، آن را فعال کنید. کوادکوپتر سایما Z1 از جمله پرنده‌هایی است که قابلیت حفظ ارتفاع را دارد. در این حالت کواد کوپتر تا ارتفاع مشخص‌شده پرواز می‌کند؛ سپس به نقطه‌ای بازمی‌گردد که به‌عنوان خانه مشخص شده است. با استفاده از حالت Beginner می‌توانید ارتفاع و سرعت موردنظرتان را مشخص کنید تا پرواز آرام‌تری داشته باشید. 

۳– پرهیز از حرکات هیجانی حین آموزش پهباد

پرواز اول کوادکوپتر فرصت مناسبی برای آزمون و خطاست. بهتر است در پروازهای ابتدایی سعی بر ثابت نگه داشتن کوادکوپتر داشته باشید و از انجام حرکات هیجانی پرهیز کنید. انجام حرکات ناگهانی یا رفت و برگشتی با سرعت بالا در پروازهای ابتدایی خطرناک است و امکان آسیب‌دیدگی هلی شات را بیشتر می‌کند. بعد از اتمام فرایند آموزش پرواز کوادکوپتر و مسلط شدن بر کنترل آن، رفته‌رفته می‌توانید پروازهای هیجان‌انگیزتری را بدون ریسک تجربه کنید.

لذت بیشتر پرواز کوادکوپتر با تمرین بسیار 

در انتهای مقاله جامع آموزش کوادکوپتر فارسی باید تاکید کنیم که هیچ‌چیز به اندازه تمرین و تکرار باعث پیشرفت در کنترل پرنده نمی‌شود. با رعایت نکات مطرح در این مقاله و اتمام دوره آموزش کار با هلی شات می‌توانید به‌مرور انجام حرکات نمایشی را تمرین کنید.

آیا شما تجربه کار با هلی شات داشته‌اید؟ به نظر شما چه نکته مهم دیگری در آموزش کنترل پهپاد اسباب بازی یا سایر انواع کوادکوپتر وجود دارد؟ نظرات و تجربه‌های خود را در قسمت کامنت‌های همین صفحه با ما و سایر مخاطبان پریماتوی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آموزش کوادکوپتر دوربین دار را از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش کوادکوپتر دوربین دار حتما ابتدا دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید، کار با ریموت را یاد بگیرید و در یک مکان خلوت شروع به پرواز کنید. انجام آرام تیکاف و فرود به داشتن یک پرواز عالی و ثابت نگه داشتن کوادکوپتر در طول مسیر کمک خواهد کرد.

آیا آموزش کنترل پهپاد اسباب بازی با دوربین دار و حرفه‌ای متفاوت است؟

مراحل کلی آموزش پرواز با کوادکوپتر معمولا در انواع مدل‌ها یکسان است. بااین‌حال پرواز کوادکوپتر حرفه‌ای معمولا استرس بیشتری به همراه دارد و باید با مراقبت بیشتری انجام شود تا کوچک‌ترین آسیبی به هلی‌شات وارد نشود. بااین‌حال با تمرین و تکرار می‌توانید هرنوع هلی‌شاتی را در آسمان به پرواز درآورید.

آیا می‌توان ارتفاع و سرعت کوادکوپتر را قبل از پرواز تعیین کرد؟

بله؛ بعضی از انواع کوادکوپترها از قابلیتی برخوردار هستند که امکان تنظیم ارتفاع و سرعت را برای کاربر فراهم می‌کنند. به‌این‌ترتیب نگرانی‌ها بابت آسیب دیدن کوادکوپتر حین آموزش هلی شات کمتر خواهد شد.

سوالات متداول

آموزش کار با کواد کوپتر را از کجا شروع کنیم؟

آموزش کار و پرواز با هلی شات شامل تیکاف، کنترلی هلی شات و لندینگ است. پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال آموزش پرواز با هلی شات هستید بر روی لینک کلیک کنید و این مقاله پریماتوی را مطالعه بفرمایید.

آیا همه می توانند پرواز با کوادکوپتر را یاد بگیرند؟

معمولا پرواز دادن هلی شات و کنترل کوادکوپتر در آسمان برای بار اول راحت نیست. اما با تمرین و پیروی از یک آموزش کامل پرواز هلی شات همه می توانند اقدام به کنترل هلی شات کنند. در حقیقت پرواز دادن هلی شات اصلا کار سختی نیست و به راحتی می توان از پس آن برآمد.

آیا مدل هلی شات بر کیفیت پرواز و آموزش راندن هلی شات تاثیر گذار است؟

طبیعتا استفاده از کوادکوپترهای پیشرفته می تواند تا حدی زیادی استرس و سختی پروازهای اول را کاهش دهد. اما به طور کلی با تمرین و مهارت می توان هر هلی شاتی را در آسمان کنترل کرد. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه هلی شات با شماره 28427412-021 پریماتوی تماس حاصل کنید.

دیدگاه‌ها ۲۳

    محمد تبرته فراهانی پاسخ

    عالی

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم که براتون مفید بوده.
      پیروز باشید

      primatoy پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم که براتون مفید بوده.
      موفق باشید

    امین پاسخ

    سلام وقتتون بخیر مطالبتون عالی
    ی سوال دارم من تو محیط تالار بسته پرواز دادم بدون جی پی اس خطای max altitute fly cushio داد ..یهویی به ی سمت رفت کنترلش از من هارح شد خورد دیوار اما خوشبختانه هیچیش نشد..بنظر شما فضای سقف دار و بسته کلا مباید پرواز بدیم اشتباهه؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟